Analyse viser kritik af sygedagpengeområdet: Mistro og dårlig kommunikation

Formand for social- og beskæftigelsesudvalget Peder Tind (V) oplyser, den sidste analyse af Fredericia Jobcenter kommer i august. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Analyse viser kritik af sygedagpengeområdet: Mistro og dårlig kommunikation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den syvende analyse af jobcentret handler om indsatsen overfor sygedagpengemodtagere. Her er noget at rette op på, erkender social- og beskæftigelsesudvalgsformand.

Fredericia: "Der er ikke nogen, som har fortalt mig noget. Ellers har jeg ikke fattet det", "Jeg fik ingen varsel, inden brevet kom", "Det var et chok. Ikke den opfattelse, vi havde fået undervejs. Vi havde håb om noget helt andet. Noget godt."

Ovenstående er nogle af de udsagn, som borgere, der har været en del af Fredericia Kommunes indsats for sygedagpengemodtagere, har givet til en analyseenhed.

Mistro, dårlig kommunikation og kompleks lovgivning er en cocktail, som har givet Jobcenter Fredericia store udfordringer på sygedagpengeområdet. Det viser den seneste analyse af indsatsen for sygedagpengemodtagere. Rapporten viser dog også, at mange borgere er tilfredse med den hjælp, de får.

I alt otte rapporter om tilstanden på Jobcenter Fredericia er resultatet af, at byrådspolitikerne har bedt om en gennemgående analyse af jobcentret. Den syvende i rækken er for nylig offentliggjort, og den viser, at der er en række udfordringer på sygedagpengeområdet.

Det er rigtig godt, vi får belyst området. Analysen slår ned på, hvilke udfordringer der er. Dem skal vi forholde os til og ikke gemme os bag. De problemstillinger skal vi have belyst. Det er typisk kun en gang, borgeren kommer på jobcentret i forbindelse med sygedagpenge. Hvis man får en skæv start, er det med til at præge resten af forløbet. Derfor er det så vigtigt, det første møde går rigtig godt.
Peder Tind (V), formand for social- og beskæftigelsesudvalget

Formand: Skæv start præger forløbet

Analyseenheden kommer med otte anbefalinger til, hvordan tingene kan laves om, og det har politikerne i social- og beskæftigelsesudvalget nikket ja til, ligesom de også har sagt ja til en stribe andre anbefalinger til ændringer i jobcenteret, som de tidligere analyser er kommet med.

- Det er rigtig godt, vi får belyst området. Analysen slår ned på, hvilke udfordringer der er. Dem skal vi forholde os til og ikke gemme os bag. De problemstillinger skal vi have belyst. Det er typisk kun en gang, borgeren kommer på jobcentret i forbindelse med sygedagpenge. Hvis man får en skæv start, er det med til at præge resten af forløbet. Derfor er det så vigtigt, det første møde går rigtig godt, siger formand for social- og beskæftigelsesudvalget Peder Tind (V).

Anbefalingerne handler blandt andet om at styrke kommunikationen med sygedagpengemodtagerne, så de præcist kender mulighederne, og hvad borgeren selv kan gøre for at gavne sin egen sag.

En anden anbefaling handler om noget så konkret som at sende partshøringer og afgørelser ud først på ugen frem for om fredagen, så sygedagpengemodtageren hurtigt kan kontakte sin sagsbehandler, hvis der er noget i brevet, som vedkommende ikke forstår.

Et af kritikpunkterne var, at afgørelser og partshøringer ofte blev sendt ud om fredagen, hvorefter sygedagpengemodtageren måtte vente hele weekenden, inden vedkommende kunne få fat i sin sagsbehandler.

Klar kritik

En tredje anbefaling handler om, at jobcentret prioriterer den tidlige indsats over for sygedagpengemodtageren i samarbejde med vedkommendes arbejdsplads.

Den ottende og sidste analyse af Fredericia Jobcenter forelægger i august. Peder Tind lover, at social- og beskæftigelsesudvalget vil følge op på de indtil videre 72 anbefalinger fra analyserne, som er godkendt af politikerne.

- Vi vil bede om at få opfølgninger løbende. Det er vigtigt, vi følger processen. Der kan komme justeringer undervejs. Den her analyse fortæller også, at der er en klar kritik af nogle af de måder, vi gør tingene på. Borgerne har en reel kritik. Det skal vi være bedre til at forholde os til, siger han.

Analyse viser kritik af sygedagpengeområdet: Mistro og dårlig kommunikation

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce