Belastede 112-ansatte: Politikere vil "opdrage" danskerne med kampagne

Mads Skau (V) - formand for det præhospitaleudvalg - mener, at mange af problemerne med stressede medarbejdere på regionens 112-central kan løses, hvis borgerne taler ordentligt, når de ringer op. Foto: Jacob Schultz

Belastede 112-ansatte: Politikere vil "opdrage" danskerne med kampagne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Der er for mange, der ønsker en ambulance uden grund og sviner 112-medarbejderne til. Det skal ændres. Folk skal opdrages i, hvordan de skal snakke til personen i den anden ende af røret. Det er løsningen på det psykisk belastende arbejdsmiljø hos AMK Vagtcentralen fra præhospitaludvalget under Region Syddanmark.

Folk skal lære at tale ordentligt, når de ringer til den vagtcentral, som disponerer ambulancer. Og de skal lære kun at ringe, når det er nødvendigt.

Kan borgerne i Syddanmark lære dette, kan mange af problemerne med stressede medarbejdere på regionens AMK Vagtcentral blive løst. Det mener Mads Skau (V), formand for Region Syddanmarks præhospitaludvalg, der har det øverste ansvar for vagtcentralen.

De sundhedsfaglige visitatorer har arbejdet i et så psykisk belastende arbejdsmiljø at det har udløst et påbud fra Arbejdstilsynet. Visitatorerne arbejder under tidspres, tager imod følelsesmæssigt krævende opkald, og siden 2016 har ledelsen ifølge Arbejdstilsynet ikke formået at håndtere de ansattes problemer.

De ansatte oplever dagligt borgere, der bliver sure på dem, sviner dem til eller ringer efter en ambulance, hvor det ikke er nødvendigt. Og selvom det belastende miljø ifølge Arbejdstilsynemest bunder i ledelsens manglende håndtering, er det en adfærdsændring hos dem, som ringer, der skal til, konstaterer Mads Skau.

- Vi har talt om en oplysningskampagne. Flere og flere ringer efter en ambulance, selvom befolkningstallet ikke vokser. Og der er også flere, der siger nogle frygtelig grimme ting til medarbejderne. Vi vil gerne opdrage danskerne lidt. Vi ved godt, at folk er i en presset situation, når de ringer efter en ambulance, men det er vigtigt, at man taler pænt. Man skal have respekt for folk, siger han.

Problemerne har været der igennem længere tid. Hvorfor har I så ikke gjort andet end at tale om det?

Det er der, alting starter. Vi er i gang med en analyse af hele det præhospitale område. Den har vi været i gang med siden januar. Den går hele området - også det her - igennem, siger udvalgsformanden.

Hos næstformanden for udvalget, Bente Gertz (S), er der enighed i, at en kampagne er nødvendig. Men hos hende er der en erkendelse af, at regionen kunne have gjort noget tidligere.

- Der er kommet et valg imellem. Jeg tror simpelthen, at det er det, der er årsag til, at vi har ikke været mere opmærksom på det. Det har været et dårligt tidspunkt. Men nu må vi handle på det, og det er beklageligt, at det ikke er sket før, siger næstformanden.

Flere medarbejdere på Region Syddanmarks AMK Vagtcentral er stressede. Det har udløst en gul smiley og et påbud i marts 2018. Foto: Michael Bager
Flere medarbejdere på Region Syddanmarks AMK Vagtcentral er stressede. Det har udløst en gul smiley og et påbud i marts 2018. Foto: Michael Bager

Politikere klar til yderligere tiltag

Og selvom de ansatte bliver svinet til af borgere, er det afdelingens ledelse, der ikke tager ordentlig hånd om problemerne, der er den største grund til det belastende miljø.

Men en "opdragelses-kampagne", er det eneste, der bliver gjort fra regionens side for nu. Sådan lyder meldingen fra formanden.

- Det er det, vi kan gøre som politikere i kraft af, at regionsrådet har været på besøg der, og udvalget har holdt møde der. Og i kraft af, at vi er i gang med den her analyse af hele området. Så dukker der sådan nogle idéer op. Man kommer til at tænke over, hvordan er det, vi taler til hinanden og hvordan er det, vi bruger 112. Kan det være noget af det, der gør, at vi selv er skyld i, at arbejdsforholdene ikke er gode nok?, siger Mads Skau (V).

Den tone er næstformanden ikke helt på niveau med, for hun mener, at kampagnen ikke kan stå alene. Men hvad der ellers skal gøres, er knap så klart.

- Det er altafgørende med en god præhospital indsats, og hvis ledelsen ikke agerer ordentligt, bliver det et dårligt miljø. Nu har ledelsen gjort flere ting for at forbedre det, og vi har fået mere fokus på området. Men det er klart, at vi må skride ind, hvis det ikke hjælper, siger Bente Gertz (S).

Et påbud fra Arbejdstilsynet er ikke nok for regionen til at stille mistillid til ledelsen og skride mere til handling. Det slår udvalgsformanden fast.

- Jeg har tillid til, at ledelsen håndterer det korrekt. Vi går ikke ind og stiller spørgsmål ved ledelsen på baggrund af påbuddet fra Arbejdstilsynet. Men det er klart, at hvis Arbejdstilsynet vurderer, at der fortsat er samme problemer, mens jeg er på posten, er det en alvorlig sag, siger Mads Skau.

Herunder kan du høre blandt andet høre, hvad udvalgsformanden vil gøre, hvis det ikke bliver bedre, og hvis ledelsen ikke får taget ordentlig hånd om problemerne.

Belastede 112-ansatte: Politikere vil "opdrage" danskerne med kampagne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce