Vi bruger cookies!

frdb.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.frdb.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Brandingkonsulent: Ros til Fredericia for at bruge teatret til at ændre sit image

Hvis man spørger konsulent i branding, Ole Have Jørgensen, er det ikke krydstogtturisme, Fredericia skal brande sig på. Til gengæld handler det om borgernes og resten af landets opfattelse af byen. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

Brandingkonsulent: Ros til Fredericia for at bruge teatret til at ændre sit image

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Ifølge konsulent i citybranding Ole Have Jørgensen skal kommunerne måle på effekten af deres branding, hvis de vil have resultater. Men mange kommuner dropper det, fordi det er dyrt.

Fredericia: De danske kommuner sukker alle efter nye borgere og vækst. Men hvordan får man det? Mange kommuner forsøger sig med branding af byen eller kommunen, men hvad skal man gøre for, at det virker?

Fredericia Kommune vil også gerne have flere nye borgere til kommunen, men det kræver hårdt arbejde, fortæller ekstern konsulent hos VIA University, Ole Have Jørgensen, som i mange år har undersøgt citybranding. Desuden var han kommunaldirektør i Horsens Kommune i 18 år, da Horsens forvandlede sig fra fængselsby til en by kendt for at tiltrække store musikalske navne.

- Det tager lang tid og kræver en vedholdende indsats og bred, politisk opbakning, siger Ole Have Jørgensen.

Ifølge ham skal tre punkter opfyldes, før en kommune har en chance for at lykkes med at ændre omverdenens opfattelse af byen og dermed i sidste ende tiltrække nye borgere.

Turister drages af Fredericias omvandrende fortællere
Fredericias strategi
- Vi er bevidste om Fredericia Kommunes centrale beliggenhed. Det er danske og internationale virksomheder også, og vi oplever, at flere vælger at flytte hertil. Det gælder også nye borgere. Faktisk har vi i et stykke tid kunnet sælge flere grunde, end vi har haft til salg. Denne interesse mærkes også i det nye byggeri på havnefronten, hvor der er venteliste på flere af de nye lejligheder. Fredericia Byråd har afsat 1,5 millioner kroner til en bosætnings- og brandingaktiviteter. Derudover samarbejder Fredericia Kommune med Fredericia Teater, som får sat Fredericia på landkortet. Vi har i flere år arbejdet med ambassadørtanken, hvor borgere, foreninger og virksomheder bakker op og løfter i flok, siger pressechef hos Fredericia Kommune, Pia Becker.

Mål på opfattelsen

Politisk enighed er nummer et.

- Et engagement på tværs af partifarver er afgørende for holdbarheden af den strategi, man lægger. En fire års byrådsperiode er ingenting. Der skal meget mere til. I Horsens er man på den tredje borgmester, som følger samme strategi, der blev skabt i 1997, fortæller Ole Have Jørgensen.

Det næste er, hvad Ole Have Jørgensen kalder "et åbent vindue". Det handler om at fange folks opmærksomhed på de styrker, man har, og være åben. Så det gælder om at få kommunikeret de gode historier ud, og så skal der være orden i egne rækker, anbefaler Ole Have Jørgensen.

- Det, borgerne forventer, kommunen skal levere, skal de også levere. Der må ikke komme en negativ diskussion om eksempelvis ældrepleje eller børnepasning, siger han.

Det sidste punkt er at få målt, om brandingstrategien virker. Ændrer folks opfattelse af kommunen sig over årene?

- Hvis man ikke begynder med at måle på folks opfattelse af byen, før man går i gang, hvordan kan man så vide, om det ændrer sig, siger han.

Mest kriminelle by

Ifølge Ole Have Jørgensen skal kommunen både måle på, hvordan kommunens egne borgere tænker om deres egen by, og hvordan folk udefra opfatter kommunen. Ole Have Jørgensen husker, at da Horsens gik i gang med at ændre byens image, viste målingerne, at folk udenfor byen opfattede Horsens helt anderledes, end fakta viste.

- Horsens havde den udfordring, at mange troede, vi var det mest kriminelle sted, men statistik viste, at mange byer lå over Horsens, når det kom til kriminalitet. Hvis folk udenfor Fredericia husker Fredericia som meget miljøbelastet, så er det svært at ændre. Det tager tid, siger han.

Han siger, at branding ikke handler om logoer eller slagord. Der skal helt andre virkemidler til for at ændre en bys image. Byens egne borgere er gode ambassadører, fordi de fortæller vidt og bredt om, hvordan det er at bo i byen. Men risikoen er, at byens borgere befinder sig i ekkodalen: Man tror, at alle kender til byens fortræffeligheder. Derfor er det vigtigt at måle resultaterne. Men det er et sted, mange kommuner sparer, fordi det er dyrt.

- Fredericia Teater er en fremragende strategi at bruge, men er der målt på det? Jeg har ubetinget ros til Fredericia for at bruge teatret. Det er det rigtige perspektiv. Men har borgerne i Danmark opdaget det? Er det kun de professionelle og byens egne borgere? Når folk går på Det Kongelige (Teater, red) for at se en forestilling fra Fredericia, ved de så, at det er Fredericia, som står bag, spørger Ole Have Jørgensen.

Kender ikke 1849

Han siger desuden, at Fredericia ikke skal forvente sig det store af krydstogtanløbene i forhold til branding, fordi det er en turistattraktion, og DanmarkC synes han ikke, Fredericia har haft held med at udbrede i resten af landet.

- Så er der 5.-6. Juli festen, men da de danske skolebørn ikke lærer historie mere, kender de ikke 1849, siger han.

Derfor gælder det ifølge ham om at måle sine resultater og få udvidet kendskabet til Fredericia udover lokalområdet.

- Borgerne i Fredericia bliver først rigtig stolte, når deres venner i København siger; Hvor er det spændende, det I laver i Fredericia.