De bliver på fjeldet: Nordmænd svigter Fredericia

Der er mange herligheder i Fredericia, hér Østerstrand, men nordmændene svigter os. Derfor skal et nyt initiativ fra Visitlillebælt trække flere turister fra broderlandet til. Markedsføringen går gennem internetbloggere. Arkivfoto: Benny F. Nielsen

De bliver på fjeldet: Nordmænd svigter Fredericia

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Hvorfor ser nogle af klodens rigeste mennesker ikke nær så meget til vores side mere? Turistorganisationerne på begge sider af Lillebælt prøver nyt våben.

Fredericia: Man skulle ikke tro, det handlede om penge. Men de ellers så kapitalstærke nordmænd svigter Fredericia som turistmål.

- Ja, og vi ved ikke hvorfor, for deres valuta er jo ikke svag i forhold til vores, og de har som sagt mange penge generelt.

Sådan lyder meldingen fra leder af Fredericia Kommunes turistorganisation, Visitfredericia, Heidi Hammer Lings.

Man skulle ellers mene, vejret generelt er lidt varmere i Danmark end i Norge - og at nordmændene har flere penge end os, dét ved vi. Illustration: Colourbox
Man skulle ellers mene, vejret generelt er lidt varmere i Danmark end i Norge - og at nordmændene har flere penge end os, dét ved vi. Illustration: Colourbox

Blogs når langt ud

Men det er ikke desto mindre tilfældet.

Ifølge Danmarks Statistik købte nordmænd sig til i alt 7877 overnatninger i Fredericia Kommune i 2017, og det er altså et lavere tal end tidligere. Ser man på 2018 fra nytår til dags dato er overnatningstallet i Fredericia på 250. I samme periode i 2017 var det på 417. Så selvom turistsæsonen kun lige er begyndt, ser tendensen ud til at fortsætte.

Derfor inviterer Visitfredericia og Visitmiddelfarts fælles samarbejde - Visitlillebælt - 20-30 norske rejsebloggere på et par dages betalt ophold i de to nabobyer senere på måneden.

- Det er noget nyt, for vi kan se, at nogle af bloggerne har 50.000 følgere, som er meget dedikerede og interesserede i at rejse, forklarer Heidi Hammer Lings om initiativet:

- Så vi tror, de efterfølgende vil nå langt ud med deres oplevelse af Fredericia og Middelfart.

- Vi inviterer dog også stadig almindelige rejsejournalister herned. Det er en god blanding, tilføjer hun.

Teater og Michelin

Mund-til-mund metoden - eller mund-til-blog metoden - vurderes naturligvis også billigere som markedsføring end indrykning af annoncer i udenlandske medier.

- Der er generelt desværre kommet færre norske turister til Danmark de senere år, har Heidi Hammer Lings kollega i Middelfart, turistchef Anette Werenskiold udtalt til Fyens Stiftstidende forleden:

- Sammenlignet med andre nationaliteter har de et stort døgnforbrug, og vi vil gerne have flere af dem.

Internetbloggerne skal blandt opleve Fredericia Teater, Michelin-restauranten Ti Trin Ned, broerne over Lillebælt, naturen og alle de maritime herligheder.

De bliver på fjeldet: Nordmænd svigter Fredericia

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce