Debat om social kontrol i muslimske miljøer samlede både mørke og lyse: Men uenighed om omfanget

Debatmøde i medborgerhuset i Korskærparken i Fredericia torsdag. Om negativ social kontrol i ikke mindst muslimske miljøer. Aftenens gæster, Halime Oguz og Deniz Serinci med kurdisk-tyrkisk baggrund, fortalte om egne smertelige erfaringer. Foto: Morten Kiilerich

Debat om social kontrol i muslimske miljøer samlede både mørke og lyse: Men uenighed om omfanget

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Heldigvis færre familiedrab på frihedssøgende muslimer. Men hvad med kvindeundertrykkelse og mødomsidealet? Det står skidt til, påviste debattører. Beboere i Korskærparken med anden baggrund end dansk ikke helt enige.

Fredericia: Hvis man frygtede, at negativ social kontrol i ikke mindst muslimske miljøer ville forhindre ikke mindst muslimske piger i at gå til møde om negativ social kontrol i ikke mindst muslimske miljøer, blev den gjort til skamme.

For der sad faktisk otte piger og kvinder af anden etnisk herkomst end dansk i medborgerhuset i Korskærparken i Fredericia torsdag aften. Flere med tørklæde, nogle uden.

Derudover ni drenge og mænd med indvandrerbaggrund samt en lille snes etniske danskere. Spørgelysten var også pæn.

Næste gang: Valgflæsk og falafel
Næste offentlige debatmøde i medborgerhuset i Korskærparken er torsdag 28. marts klokken 18.30, hvor man kan møde lokale folketingskandidater.

Foreningen Korskær, Byhøjskolen og Husforeningen inviterer. Temaerne er ghettoer, klima, miljø og beskæftigelse.

Tilmelding ikke nødvendig. Man kan i øvrigt også få sin aftensmad i husets café forinden. Falafel med salat eller stegt flæsk med kartofler og persillesovs. 40 kroner.

Vægtige stemmer

Foreningen Korskær og Byhøjskolen inviterede.

Oplægsholderne var Halime Oguz, København, muslim, født 1970 i kurdisk landsby i Tyrkiet. Og Deniz Serinci, København, født i Esbjerg 1985. Af tyrkisk-kurdisk afstamning.

Hun kom til Danmark som seksårig og er i dag integrationsvejleder og debattør. Derudover folketingskandidat for SF. Han er journalist. Har skrevet bøger og artikler om islamproblemstillinger og Mellemøsten, om Islamisk Stat og senest om netop negativ social kontrol. Har foretaget mange reportagerejser i muslimske lande, i Israel og Europa.

Kontrol og indavl

Halime Oguz har levet en stor del af sit liv i et muslimsk parallelsamfund, hvor social og religiøs kontrol var hverdag.

Hun brød til sidst sammen i et 10 år langt strengt kontrolleret tvangsægteskab med en landsmand. I dag har Halime Oguz taget et opgør med undertrykkelsen, men beholdt sin tro. Deniz Serinci er barn af et endog meget kompliceret tvangsægteskab mellem fætre og kusiner og sammen med andre i familien ramt af betydeligt høretab på grund af indavl.

Blevet bedre?

Med de to gæsters egne smertelige erfaringer - og støttet af flere tunge undersøgelser og statistikker - var det derfor svært for tilhørerne at argumentere for, at negativ social kontrol er på retur.

Det fremførte flere af dem, at den er. I hvert fald i Korskærparken.

Vold og drab som infame kriminelle handlinger mod frihedssøgende piger og kvinder - og til dels også drenge og mænd - i muslimske miljøer ses da også sjældnere, omend der findes skyggetal, medgav Halime Oguz og Deniz Serinci. Men de fastholdt med sørgelige, tørre tal, at der stadig er massive problemer med blandt andet kvindesynet, mødomsidealet, pigers kærestevalg og festforbud, uddannelsesgabet, lejrskolenægtelser og så videre.

Bare ikke så slemt som tidligere, gjorde både kvinder og mænd med anden etnisk baggrund imidlertid opmærksom på i den efterfølgende spørgerunde. Det er den udvikling, de ser til hverdag i det store boligområde, hævdede de.

Egentlig ikke...

En i salen mente, at social kontrol i muslimske miljøer bunder mere i snæversyn end i religion og kultur.

Talerne var enige et stykke ad vejen, men fundamentalt imod at hvidvaske kulturen som synder. Den er efter deres mening hovedårsagen til negativ social kontrol.

Der var dog fodslag om, at uddannelse og job vil udtynde problemerne over tid, men Halime Oguz og Deniz Serinci er derudover fortalere for mere probate midler som hårdere straffe.

Debat om social kontrol i muslimske miljøer samlede både mørke og lyse: Men uenighed om omfanget

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce