EU hjælper Bjarne med at se om hjørner

Bjarne Mikkelsen ved rattet i sit lastvogn. I venstre side er der kun to spejle. Ved højre dør er der tre. Foran forrudens øverste højre hjørne er yderligere ét spejl, der giver udsyn ned foran den høje bil. Og i instrumentbrættet er et lille billede fra et kamera på højre side af bilen. Foto: Peter Friis Autzen

EU hjælper Bjarne med at se om hjørner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

I gamle dage havde Bjarne Mikkelsen kun to spejle på sin lastvogn. Nu har han seks plus et kamera.

Fredericia: - Med seks-syv spejle kræver det, at man er opmærksom. Men det skal man jo være, uanset antallet af spejle.

73-årige Bjarne Mikkelsen kører lastvogn for Dueholm Vognmandsforretning i Fredericia. Det har han gjort i så mange år, at han kan huske en tid, hvor bilerne kun havde to spejle.

Den gang var der så mange og så store blinde vinkler i chaufførens synsfelt, at det alt for ofte kostede menneskeliv. Især blev cyklister klemt ihjel, når lastbiler svingede til højre i et lyskryds, uden at chaufføren kunne se den cyklist, der holdt eller kørte til højre for lastbilen.

- Det var jo lige før, de blinde vinkler dengang var større end det felt, man kunne se, siger Bjarne.

Sådan er det ikke i dag, hvor blandt andet EU-krav om såkaldte blindvinkel-spejle er med til at forebygge ulykker.

Resultatet er, at Bjarne i dag har hele seks spejle at holde øje med. Plus et lille fastmonteret kamera, der filmer fra bilens forreste højre hjørne og ned langs bilens højre side.

- Det er meget at holde øje med. Men det var det jo også før - nu har jeg i det mindste spejlene til hjælp, siger han.

Ved hjælp af spejlene kan jeg se de ellers blinde vinkler og undgå ulykker.
Bjarne Mikkelsen, lastvognchauffør siden 1967
Fakta
  • Antallet af registrerede højresvingsulykker i Danmark er faldet, siden kravene om blindvinkel-spejle blev indført.
  • I 2005 mistede 11 livet ved højresvingsulykker. Siden har niveauet været markant lavere - bortset fra 2008, hvor det også nåede op på 11. Gennemsnittet er lige under fem om året.
  • Også antallet af tilskadekomne ved højresvingsulykker er faldet. Både alvorligt og lettere tilskadekomne. Gennemsnittet er lige godt 13 om året.


Hos brancheorganisationen DTL Danske Vognmænd er man glad for, at EU har fælles standarder og krav til blandt andet lastvognes udstyr. - Det giver mening med fælles krav, fordi lastbilproducenterne så kan masseproducere og dermed holde priserne nede. Fælles regler gør også, at lande og virksomheder er i stand til at konkurrere. Og endelig giver det mening, fordi det ville være besværligt med forskellige krav fra land til land. Kan man for eksempel forestille sig, at en chauffør skal standse ved grænsen for at montere ekstra spejle, inden han kører videre?, siger underdirektør og erhvervspolitisk chef hos DTL Danske Vognmænd, Ove Holm.

DTL Danske Vognmænd er aktuelt høringspart i en EU-proces, der skal ende med nye regler på blandt andet køre-/hviletids-området, regler for tilladelser til varekørsel og andet i EU. Processen omkring denne såkaldte mobilitets-pakke har foreløbig varet i cirka to år.
Blindvinkelspejle har været et krav siden 2004. På illustrationen her viser skraveringen det felt, spejlene skal give chaufføren udsyn til. Lastvognen ses nederst til venstre. Illustration: Færdselsstyrelsen
Blindvinkelspejle har været et krav siden 2004. På illustrationen her viser skraveringen det felt, spejlene skal give chaufføren udsyn til. Lastvognen ses nederst til venstre. Illustration: Færdselsstyrelsen

Over 50 års erfaring

Alene ordet "højresvingsulykke" kan få det til at løbe koldt ned ad ryggen på en lastvognschauffør. Eller en cyklist.

Bjarne Mikkelsen har kørt lastbil siden 1967, men har aldrig været involveret i en højresvingsulykke. Så vidt han ved, har han heller aldrig været tæt på. Men han tager risikoen alvorligt hver eneste gang, han sætter sig ved rattet.

- Man er nødt til at passe på. Hele tiden. Især under bykørsel, hvor der kan være en cyklist i den blinde vinkel. Det kan der jo ikke ude på motorvejen. Det er godt, at spejlene er der. Når ellers de er indstillet korrekt, er der faktisk ingen blinde vinkler - bortset fra, at man ikke kan se lige bagud, siger han.

Nogle af Bjarnes kolleger kører i biler, der er udstyret med så mange kameraer, at chaufføren kan se hele vejen rundt - også lige bagud.

- Egentlig kunne hvert land jo godt have vedtaget hvert sit krav om blindvinkel-spejle. Men så er det ikke sikkert, at bilfabrikkerne havde gjort spejlene til standard. Det er de nu. Og det er jo bedre, at spejlene er monteret fra fabrikken, end at vognmændene skal eftermontere, siger han.

Fakta
Fredericia Dagblad og Ugeavisen Elbobladet dækker valgkampene til EU- og folketingsvalg. Denne gang med ekstra kræfter. Vi har takket ja til 75.000 kroner i økonomisk støtte til dækningen af begge valg. Støtten kommer fra demokrati- og borgerudvalget i Fredericia Byråd.Vi har taget imod støtten, da vi ser det som en af vore vigtigste opgaver at være medvirkende til, at flest mulige fredericianere går i stemmeboksene på bedst muligt oplyst grundlag.

Vi har som et ufravigeligt krav naturligvis betinget os fuld redaktionel frihed i forhold til, hvilken dækning vi laver ud fra støtten. For at tydeliggøre det for læserne er den redaktionelle dækning, der er økonomisk støttet, tydeligt markeret med en særlig grafisk opsætning i printudgaverne af Fredericia Dagblad og ugeavisen Elbobladet.
Det lille kamera forrest til højre på bilen giver Bjarne Mikkelsen udsyn ned langs bilens højre side - forholdsvis tæt ved jorden, hvor de højt placerede spejle kan have svært ved at give overblik. Her ses Bjarne selv i kameraets synsfelt. Foto: Peter Friis Autzen
Det lille kamera forrest til højre på bilen giver Bjarne Mikkelsen udsyn ned langs bilens højre side - forholdsvis tæt ved jorden, hvor de højt placerede spejle kan have svært ved at give overblik. Her ses Bjarne selv i kameraets synsfelt. Foto: Peter Friis Autzen
Bjarne Mikkelsen har kørt lastbil siden 1967, og han er glad for jobbet. Foto: Peter Friis Autzen
Bjarne Mikkelsen har kørt lastbil siden 1967, og han er glad for jobbet. Foto: Peter Friis Autzen
Lastbilernes spejle er monteret ret højt over vejbanen. Blandt andet derfor kan der være brug for et ekstra kamera. Foto: Peter Friis Autzen
Lastbilernes spejle er monteret ret højt over vejbanen. Blandt andet derfor kan der være brug for et ekstra kamera. Foto: Peter Friis Autzen
Bjarne Mikkelsen er altid på farten med sin vogn. Foto: Peter Friis Autzen
Bjarne Mikkelsen er altid på farten med sin vogn. Foto: Peter Friis Autzen

EU hjælper Bjarne med at se om hjørner

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce