Vi bruger cookies!

frdb.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.frdb.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Friskolen skal tilbage til rødderne og kigge ud i verden

Efter 30 år som først lærer og siden skoleleder på efterskoler var det tid til en ny udfordring for 59-årige Lars Tegen, og den har han nu fundet ved Fredericia Friskole. Foto: Mette Mørk

Friskolen skal tilbage til rødderne og kigge ud i verden

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fredericia - Efter 30 år i efterskoleverdenen blev 2016 et år, hvor der skulle ske noget nyt i livet for 59-årige Lars Tegen.

I juni så han et stillingsopslag fra Fredericia Friskole, der søgte en ny skoleleder, og da begge parter ville have hinanden, kunne han i august sætte sig i kontorstolen ved skolelederens skrivebord på friskolen.

- Det har været skønt i efterskoleverdenen. Jeg har elsket det, og det er en fantastisk skoleform, men jeg havde lyst til at udfordre mig selv med noget nyt, inden jeg skal trække mig lidt mere tilbage. Der gav Fredericia Friskole nogle fantastiske muligheder, siger Lars Tegen.

Fokus på rødderne

Sammen med sin kone og to børn har han i mange år boet på Eisbjerghus Internationale Efterskole, som han selv var med til at starte i 1996 og har været skoleleder for siden. Men nu, hvor børnene er fløjet fra reden, kunne han tillade sig at finde en ny udfordring, hvor han også kunne sætte sit præg på tingene.

Lars Tegen lægger vægt på Fredericia Friskoles historie, hvor en gruppe forældre startede en friskole med et kreativt, musisk og internationalt fokus, fordi de samme ting ifølge dem blev nedprioriteret i folkeskolen. Og det er de samme værdier, som Lars Tegen vil fokusere på.

- Min fornemmelse er, at man stadig har rødderne, men man har måske glemt dem lidt, og derfor så jeg muligheden for at finde dem frem igen. Vi skal have det kreative mere på skemaet, vi skal have den årlige lejrskole på, og vi skal have rejser til udlandet. Det er lidt tilbage til rødderne, men det er også i en ny form. Jeg har arbejdet med globalisering i mange år, og de ting, som jeg også har bikset med i efterskolesammenhæng, kunne jeg godt tænke mig at trække ind i friskolen i lidt mindre målestok, siger Lars Tegen.

En skole i fremgang

Han føler, at han er blevet taget godt imod af både ansatte og elever, som har været åbne for hans tanker og idéer om skolen.

Elevtallet er også så småt ved at vende tilbage til normalen omkring de 90 elever, efter at skolen for tre-fire år siden var nede på 55-60 elever. Og siden august, hvor Lars Tegen begyndte som skoleleder, er tallet gået fra 87 til 95 elever.

- Jeg fornemmer, at vi er i fremgang, og vi er så langt på nogle årgange, at vi ikke kan tage flere ind. Der skriver vi ventelister, og det føles jo godt, for så er der en god efterspørgsel. Vi vil prioritere ikke at have for store klasser. 16 er et godt tal. 18 kan måske også gå nogle gange, men så begynder vi nok at overveje situationen, siger han.

Frihed under rammer

Lars Tegen mener, at han så småt er begyndt at sætte sit præg på nogle ting hos friskolen, siden han begyndte i august. Sammen med medarbejdergruppen på 12 fuldtidsansatte er han ved at sætte ord på nogle rammer for indholdet i hverdagen.

- Min grundtanke er, at frihed er godt for alle, men frihed fornemmes bedst, hvis man har nogle rammer at handle indenfor. Dem er vi ved at definere mere præcist ud fra en holdning, at vi stadig skal have rummelighed og plads til forskellighed, for det er vigtigt, siger han.

Globalt perspektiv

Han har tidligere rejst meget i Indien, og Lars Tegen har derfor lovet både de ansatte og bestyrelsen, at han skal have en gruppe elever med til landet og vise dem rundt. Og generelt vil han også gerne vende blikket endnu mere ud mod verden.

- Det globale udsyn kan give en forståelse for, hvem man er, hvilken kultur man selv er vokset op i, og hvordan den kultur er i forhold til andre kulturer. Selv indenfor Europas grænser er der kæmpe kulturforskelle. Jeg tror, at det giver en bedre forståelse for ens eget ståsted, og det giver en afmystificering i forhold til, hvem fremmede mennesker er. Jeg synes jo, at det er vores allesammens ædle pligt at tage fremmede til os og forsøge at lære hinanden at kende, så vi kan arbejde godt sammen fremfor, at vi splitter os op og gemmer os i hvert vores lille land. Jeg vil gerne lære eleverne at kunne arbejde sammen med andre, siger Lars Tegen.

Basen skal være i orden

Hans idé er, at skolen i de yngre klasser skal have fokus på Danmark og dansk kultur. I de midterste klasser kan klasserne besøge nogle af de nære, europæiske lande, og så er de formentlig mere klar til at kigge længere væk i verden, når de når 8. og 9. klasse.

Men Lars Tegen understreger, at det globale perspektiv ikke kommer i første række. Dagligdagen på skolen er det væsentligste.

- Det globale udsyn er krydderiet på vores dagligdag. Det vigtigste for mig er at skabe den trygge base i vores dagligdag ved at have nogle gode faglige og menneskelige tilbud til eleverne. Deres hverdag vil blive krydret med både med musiske, kreative og andre aktiviteter, så de har det godt i deres hverdag. Ellers kan man heller ikke gå ud og være noget for andre mennesker, for man skal have overskud til at rejse ud. Jeg vil gerne have dem ud og rejse, men basen skal være i orden, siger han.