Vi bruger cookies!

frdb.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.frdb.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Lokale forhandlere: Elcyklerne vinder frem

Salget af elcykler vokser i Fredericia, lyder det fra flere lokale forhandlere. Arkivfoto: Søren Hauge Carlsen

Lokale forhandlere: Elcyklerne vinder frem

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

En cykel larmer ikke og bruger nul benzin. Men flere og flere i Fredericia bruger en elmotor, lyder det fra lokale forhandlere.

Fredericia: Hvis du har oplevet at blive overhalet af en cyklist, som træder væsentligt mindre i pedalerne end dig selv, er det måske ikke så underligt.

I hvert fald melder flere lokale forhandlere om, at elcyklerne med en motor og batteri på bagagebæreren bliver mere og mere populære blandt fredericianerne.

Hos Fri Bike Shop i Erritsø ligner tallene resten af kædens, hvor salget af elcykler på landsplan er vokset med 26 procent på et år.

- Der sker virkelig noget med dem. Folk er nok ved at finde ud af, hvor dejligt et køretøj det egentlig er. Både yngre og ældre synes, at elcyklen er enormt behagelig at køre på. Nu findes der også alle typer cykler, og man kan få en mountainbike og citybike med elmotor. Det gør også, at den bliver interessant for andre end eksempelvis ældre og handicappede, siger indehaver Søren Madsen.

Gruppen, der køber elcykler, er blevet bredere, og det er også grunden til, at vi tror mere på det. Det er alle mennesker i dag. Nu er det pludselig blevet noget, som man kan bruge som et alternativ på længere ture eller som transportmiddel. Før var elcyklerne for usexede, og de er blevet mere sexede.
Lau Bilde Nielsen, Bjerggeden & Byrotten

Bedre elcykler

Hos Gandrup Bikes oplever indehaveren, at det stadig mest er den ældre del af befolkningen, som er hoppet på elcyklerne. Men også andre grupper er så småt begyndt at få en motor på jernhesten.

- Der bliver kørt mere og mere på elcykel. Jeg har ikke de præcise tal på det, men vi sælger en del mere nu, siger Bent Aamand, som peger på flere årsager.

- Det gør det nemmere at komme rundt, og skal man på arbejde, bliver man ikke svedig.

- De er også blevet meget bedre de senere år og har forandret sig meget i forhold til motoren og hvordan de trækker og kører. Det har også noget at sige, fortæller han.

Udseendet er vigtigt

Hos Bjerggeden & Byrotten fik man elcykler i forretningen sidste år, og i forretningen ved Midtpunktet har man også oplevet en vækst i salget.

Her peger man blandt andet på et stigende fokus på miljøet, hvor elcyklen kan erstatte bilen. Men også udseendet er en væsentlig grund.

- Gruppen, der køber elcykler, er blevet bredere, og det er også grunden til, at vi tror mere på det. Det er alle mennesker i dag. Nu er det pludselig blevet noget, som man kan bruge som et alternativ på længere ture eller som transportmiddel. Før var elcyklerne for usexede, og de er blevet mere sexede. Nu kan folk godt se sig selv på en elcykel. Det er vigtigt, for hvis cyklen ikke matcher personens image, er det en dårlig cykel, selvom det egentlig er den rigtige cykel i forhold til funktioner og position. Jeg kender det også fra mig selv. Jeg er også for fin til at køre på en cykel, som ikke er pæn ifølge mig, siger Lau Bilde Nielsen fra Bjerggeden & Byrotten.

Har ikke toppet

Hos Fri Bike Shop er det forventningen, at udviklingen fortsætter i forhold til salget af elcykler.

- Det tror jeg helt sikkert. Jeg tror bestemt ikke, at det har ikke toppet endnu, og man vil se endnu flere elcykler. Jeg tror også, at det vil komme på større børnecykler. Der gælder det samme som de voksne. Det er bekvemt, og man kan godt lide, at tingene bliver en lille smule lettere, siger Søren Madsen.