Lokomotiv på glatis tidligt fredag: Kørte ind i holdende godsvogn som hoppede af skinnerne

Mindre togafsporing i Fredericia tidligt fredag morgen. Beredskabsstyrelsen assisterede Banedanmark, der har ansvaret for banenettet, med at få vogn på sporet igen. Lokomotiv fra godsfirmaet Contec havde svært ved at bremse og ramte holdende vogn. Pressebillede: Banedanmark

Lokomotiv på glatis tidligt fredag: Kørte ind i holdende godsvogn som hoppede af skinnerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lokomotiv nåede ikke at bremse og ramte vogn i sporskifte tæt på Fredericia Banegård. Ingen kom noget til. Beredskabsstyrelsen assisterede Banedanmark. Vogn på sporet igen.

Opdateret kl. 14.19 med oplysninger fra Banedanmark

Opdateret kl. 13.45 med oplysninger fra Contec

Fredericia: Fredag morgen klokken 04.50 ramte et lokomotiv fra den danske godsoperatør Contec Rail en holdende godsvogn i et sporskifte tæt på Fredericia Banegård.

Det oplyser Banedanmarks pressevagt til Fredericia Dagblad.

Ingen kom noget til.

Ifølge Banedanmark, der har ansvaret for banenettet herhjemme, har lokomotivføreren forklaret, at skinnerne var glattere end normalt. Sammenstødet skulle dog ikke have været alvorligt.

Hjælp udefra

Beredskabsstyrelsen Sydjylland med base i Haderslev assisterede ved uheldet, fortalte stabschef og operativ vagt, Michael Porsgaard, fredag morgen:

- Man er nervøs for, at vogne skal tippe, når de forsøges løftet på plads på sporet igen. Derfor er vi blevet anmodet om hjælp.

Beredskabsstyrelsen sendte klokken 08.41 ni mand til Fredericia, en pionervogn og en container med kran, løftegrej og afstivningsmateriel.

Vagtchefen ved Sydøstjyllands Politi havde ingen meldinger om uheldet. Det samme gjaldt DSB, som ville vide det, hvis et uheld forstyrrede persontogstrafikken.

MY-lokomotiv

Projektchef, Anders Dørge, Contec, kom i løbet af formiddagen til Fredericia for at inspicere skaderne på firmaets lokomotiv af typen MY og på vognene:

- Der er sket lidt materiel skade, men det er ikke det store. Vi er ved at fjerne vogn og køretøjer for at se, om de er teknisk i orden til at køre.

Årsagen til sammenstødet var glatte skinner. Selvom det er sommer, og der ikke er frost, kan skinnerne godt blive glatte. Det er et velkendt fænomen, som lokomotivførerne kender, fortæller Anders Dørge:

- Hvis der er morgendug på skinnerne, er det almindeligt, at de er glatte. På et sidespor, der ikke bliver brugt så tit, kan der være pollen eller morgendug, eller skinnerne kan være lidt rustne, så kan det blive glat som sæbe. Det ved lokoførerne og tager hensyn til det.

- Men der har været ekstra glat. Det var et hændeligt uheld, siger Anders Dørge fra godsfirmaet:

- Det sker meget sjældent, og der var heldigvis ingen personskade.

Løftet på plads igen

Banedanmarks pressevagt oplyste fredag over middag, at lokomotivet trak nogle vogne med vand.

De ramte ved sporskiftet nogle holdende togvogne læsset med skinner. En vogn blev afsporet og stod ligesom på ét ben, men den kunne hurtigt løftes på plads på sporet igen.

Uheldet skete i den sydlige ende af Fredericia Banegårds areal, men et stykke fra perronerne.

Lokomotiv på glatis tidligt fredag: Kørte ind i holdende godsvogn som hoppede af skinnerne

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce