Onsdagsord: Er din logistik gearet til kunder?

Når forbrugere vil spendere penge, oplever de så en tilfredsstillende service og logistik? Mange gange sikkert, men andre gange undrer det klummeskribenten her, hvor lidt styr der er på logistikken i forbindelse med en bestilling og et køb af en vare. Arkivfoto: Morten Stricker

Onsdagsord: Er din logistik gearet til kunder?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Man kan tit få indtrykket af, at mange store varehuse slet ikke har gearet deres logistik til kunder. I hvert fald tilfredse kunder.

Starten af sommerferien gik med, at huset fik en kærlig hånd. Sådan da.

For få dage før teltet blev pakket, og turen gik ud til det danske campingland, var jeg forbi et stort varehus. Navn og branche udlader jeg, for min pointe er ikke at hænge nogen bestemt ud. Varen, jeg skulle bruge, var desværre ikke på lager, og den kunne desværre først komme hjem, når vi havde banket de første teltpløkker i jorden.

Jeg valgte alligevel at sige ja til bestillingen og besluttede i stedet at komme hjem et par dage før, ferien sluttede, og få gjort husarbejdet færdigt.

Som overskriften til dette onsdagsord indikerer, fungerede logistikken ikke i dette varehus. Det vender jeg tilbage til.

Hjemme igen undrede vi os over, at vi ikke som lovet havde hørt fra varehuset med vores bestilte varer. Vi var nemlig hjemme en uge efter, leveringen skulle være sket. I telefonen fik jeg fat i en undrende medarbejder. Undrende over, at vi intet havde hørt, og efterfølgende da han opdagede, at vores ordre i øvrigt var blevet slettet.
Deres nye logistiksystem og leverandør havde i uskøn forening slettet ordren. Nu ville der minimum gå to uger mere, hvis vi bestilte varerne på ny, og så var vores ferie ligesom slut.
Klummeskribent Massimo Grillo. Privatfoto
Klummeskribent Massimo Grillo. Privatfoto

Flyvende fisk

Et sted, hvor logistikken til gengæld var i top, var i Thorupstrand ved Jammerbugten. Modsat det tomme varehus havde den lille fiskebutik med frokostretter lange køer af kunder. To smilende, overskudsagtige piger plus køkkenpersonale lod sig ikke stresse af de mange kunder. Én tog imod bestillingen, en anden betalingen, og på hylder i et tilstødende lokale stod maden så klar, når den udleverede brik lyste og bippede.

Fiskebutikken var gearet til at have travlt, og det tog derfor langt mindre tid end ventet at få sin mad. Især i betragtning af de mange kunder.

Hjemme igen undrede vi os over, at vi ikke som lovet havde hørt fra varehuset med vores bestilte varer. Vi var nemlig hjemme en uge efter, leveringen skulle være sket. I telefonen fik jeg fat i en undrende medarbejder. Undrende over, at vi intet havde hørt, og efterfølgende da han opdagede, at vores ordre i øvrigt var blevet slettet.

Deres nye logistiksystem og leverandør havde i uskøn forening slettet ordren. Nu ville der minimum gå to uger mere, hvis vi bestilte varerne på ny, og så var vores ferie ligesom slut.

Hvilken ipad?

Samtidigt med dette havde min datter bestilt en ny iPad. Næsten samme forløb: Efter knap fire uger uden besked kontaktede hun varehuset, der ikke kunne forklare, hvad der var sket. Til gengæld lovede de en kompensation for den dårlige oplevelse. Til samme pris ville hun få en iPad med mere lagringsplads. God service.

Altså lige indtil service skulle eksekveres. Da hun fik besked om, at iPad'en var ankommet, kunne personalet nemlig ikke finde den. Desuden ville de ikke udlevere den større model, da der ikke i deres system stod noget om, at hun var blevet lovet denne. Imidlertid fandt de den oprindelige, mindre iPad. Men klart nok synes min datter ikke, at det var fair, at hun nu alligevel ikke ville få den lovede kompensation for det lange og uskønne forløb.

Jeg kunne fylde adskillige flere sider med lignende eksempler. Det er unødvendigt. Pointen er, hvordan man kan have så dårligt fungerende logistik? Derudover tænker jeg ofte, om der overhovedet bliver arbejdet med fejlfindingen og løsningen af problemet? Det kan jeg godt tvivle på.

For det er ikke en bestemt branche, det halter i, og antallet at logistikkoks er tilsyneladende konstant. Nu er jeg med på, at der er større risiko for, at ting kan gå galt i et stort varehus med mange kunder, henvendelser og transaktioner sammenlignet med den lille butik med langt mindre aktivitet. Omvendt burde varehuset så også have haft mere tid at øve sig i og større ressourcer til at implementere en logistik, der er gearet til kunder.

Udfaldet er nemlig, at jeg i hvert fald ikke længere er kunde de omtalte steder.

Onsdagsord: Er din logistik gearet til kunder?

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce