Slut med at skumle bag rattet: Motorvejskøer skal opløses hurtigere ved uheld

Ikke mindst i vores landsdel med mange motorveje skaber biler og lastvogne hurtigt køer, når de bryder ned eller kører galt. Derfor sender politiet og Vejdirektoratet fremover ladvogne eller køretøjer til bjærgning af svært gods afsted med det samme for at rydde banen, så trafikken kan fortsætte. Arkivfoto: Klaus Madsen

Slut med at skumle bag rattet: Motorvejskøer skal opløses hurtigere ved uheld

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Vejdirektoratet har gode erfaringer med forsøg. Specialvogne sendes hurtigere ud for at fjerne havarerede køretøjer. Pilotprojekt rulles derfor ud i hele landet.

Fredericia: Havarerede køretøjer bliver fjernet hurtigere efter uheld på motorvejene.

Ikke mindst i Trekantområdet, på Vejlefjordbroen, henover Lillebælt og på Vestfyn skaber biler og lastvogne hurtigt køer, når de bryder ned eller kører galt. Derfor sender politiet og Vejdirektoratet fremover ladvogne eller køretøjer til bjærgning af svært gods afsted med det samme for at rydde. Hidtil har praksis været, at det først skete, når det blev konstateret ude på stedet, at der var brug for dem.

Det skriver Transport-, Bygnings- og Boligministeriet i en pressemeddelelse.

Hvor tæt på er hjælpen?
Falck har aktuelt opgaven med at rydde motorveje efter uheld, oplyser Vejdirektoratet.

Fredericia Dagblad har spurgt redningskorpset, hvor mange sværvogne, der er til rådighed, og hvor i eksempelvis Trekantområdet, de holder klar.

Det kan Falck ikke oplyse. Gennem sin presseafdeling skriver driftschef for assistance, Henrik Rytter Christensen, kun, at "Vi råder i Falck Danmark over et større antal svær- og ladvogne fordelt over hele Danmark, så vi naturligvis kan leve op til de forpligtigelser vi har overfor Vejdirektoratet og Rigspolitiet".

Koster en mio. kroner

Et forsøg i 2018 og 2019 på Fynske Motorvej viser imidlertid, at det er en god idé at rykke hurtigere ud med de tunge drenge.

De endelige konklusioner i pilotprojektet mellem vejdirektorat politi, sundhedsberedskab og kommunale beredskaber skal derfor ikke blokere for, at gode erfaringer rulles ud i hele landet. Det oplyser områdechef i Vejdirektoratet, Charlotte Vithen, til Fredericia Dagblad. På landsplan vil det ifølge Transport-, Bygnings- og Boligministeriet koste omkring en million kroner om året:

- Men det opvejes af, at de samfundsøkonomiske tidstab ved, at trafikanter holder i kø efter uheld, ifølge Vejdirektoratets beregninger reduceres med 35-70 millioner kroner.

Ikke ud hver gang

Den nye, hurtigere reaktion vil især kunne anvendes ved mindre og mellemstore uheld, der ikke er særligt komplicerede at håndtere, og hvor en ladvogn eller en sværvogn relativt hurtigt kan fjerne det havarerede køretøj og trafikken kan genetableres.

- De helt store og komplicerede uheld, der spærrer motorvejen i timevis - og som oftest involverer væltede lastbiler - skal løses på anden vis, lyder det fra ministeriet:

- Og netop håndteringen af dem er en af de problemstillinger, Vejdirektoratet, politiet og beredskabsmyndighederne fortsat vil have fokus på i forbindelse med videreførelsen af pilotprojektet på Fyn.

Slut med at skumle bag rattet: Motorvejskøer skal opløses hurtigere ved uheld

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce