Vejarbejde lukker spor: Nu skal der klimavenlig asfalt på motorvejen

Ny og mere klimavenlig asfalt ser ud til at kunne sænke bilernes CO2-udslip og samtidig spare ejerne for en del af deres brændstofforbrug. Asfalten og dens særlige blanding er på et forsøgsstadie, men nu lægges den ud på en test-strækning ved Taulov og skal overvåges de kommende år af Vejdirektoratet og eksterne forskere. Arkivfoto: Colourbox

Vejarbejde lukker spor: Nu skal der klimavenlig asfalt på motorvejen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Forsøg med anderledes belægning på nogle kilometer på E45 ved Taulov. Håbet er sparet brændstof og CO2-udledning. Et spor farbart i hver retning i 13 timer.

Fredericia: Fra søndag 9. september og tre-fire dage frem er E45 kun farbar i ét spor i hver retning - aften og nat - på en fire kilometer lang strækning ved Taulov.

Motorvejen får ny og klimavenlig asfalt på i nordgående retning på et stykke af det såkaldte tredje ben mellem frakørsel 60b Fredericia V og Motorvejskryds Skærup. Nærmere bestemt dér, hvor E20 i vestgående retning deler sig mod henholdsvis Kolding/Flensborg og Vejle/Aarhus og bliver til E45.

Arbejdet udføres alle dage i tidsrummet 17.30 til 06.30, oplyser Vejdirektoratet.

Sådan kommer du forbi
Arbejdet på E45 ved Taulov udføres som sagt aften og nat fra 9. september og tre-fire dage frem.

I den forbindelse ledes det nordgående spor over i sydgående spor med ét spor farbart i begge retninger over en strækning cirka fire kilometer, oplyser Vejdirektoratet i en pressemeddelelse:

- Der vil være nedsat hastighedsbegrænsning forbi arbejdsområdet og risiko for kødannelse, så trafikanterne skal påregne længere rejsetid. Udenfor arbejdsperioden vil alle spor være åbne for normal trafik.

Hvordan grøn asfalt?

Det handler om rullemodstand. Altså den friktion, der opstår, når dæk og vej mødes.

Hvis det lykkes at nedsætte modstanden, bruger personbiler, lastbiler og andre køretøjer mindre brændstof, og samtidig mindskes deres CO2-udledning.

Reduceres rullemodstanden med eksempelvis fire procent, vurderer Vejdirektoratets egne forskere og andre forskere, at der spares op mod 57 millioner liter brændstof frem mod år 2030 med en medfølgende reduktion på op mod 143.000 ton CO2-udledning og op mod 76 ton såkaldte kvælstofdioxider.

Artiklen fortsætter efter kortet

Første gang i verden
Forsøget ved blandt andet Taulov er finansieret af blandt andet midler fra Energi-, Forsynings- og Klimaministeriets Grønne Pulje.Det er ifølge Vejdirektoratet det første af sin art i verden.

Billige brændstofregning

Set med brillerne fra den, der står ved standeren og kigger på pengetælleren, er det forventningen, at borgere og virksomheder i Danmark i snit sparer cirka 40 millioner kroner i brændstof for hver million kroner, der investeres i klimavenlig asfalt.

Men den mere klimavenlige og forbrugerøkonomiske belægning skal stadig blandes, så asfalten har en meget høj holdbarhed. Dette flerårige arbejde lægges nu bogstaveligt talt ud til skue og prøvelse.

Den nye asfalt er dog allerede testet under kontrollerede former og blev så før sommerferien udlagt på en del af Helsingørmotorvejen. Nu udvides klimaforsøget altså til Jylland. Planen er yderligere teststrækninger på udvalgt statsveje.

I de kommende år vil Vejdirektoratets forskere og eksterne forskere og samarbejdspartnere løbende vil analysere og overvåge den nye asfalts robusthed og andre egenskaber.

Vejarbejde lukker spor: Nu skal der klimavenlig asfalt på motorvejen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce