Vi bruger cookies!

frdb.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.frdb.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere


Gode råd


Gode råd

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Skærmydsler med naboen behøver ikke altid udarte sig til krigeriske handlinger. Både før det går galt, og efter det er gået galt. Her følger nogle gode råd fra Center for Konfliktløsning:

1

Træd varsomt og få skabt en relation til naboen, der ikke handler om de konfliktemne, det i virkeligheden drejer sig om. Gå ind for at låne en kop sukker eller noget andet harmløst, så en fredsommelig kontakt kan etableres.

2

Men vær også konkret og undgå der går for lang tid. Tag en snak med vedkommende, spørgende og venligt. Sæt dig ved et bord sammen med naboen og spørg til vedkommendes bevæggrunde, og fortæl derefter, hvordan du ser på sagen ud fra dit perspektiv. Undgå impulsiv konfrontation og skældsord hen over hækken. Undgå ikke mindst at indvie andre på vejen i sagen, inden du har talt med naboen selv.

3

Hvis du ikke ved, hvordan du får etableret kontakten, er der forskellige rådgivninger flere steder i landet, der kan konsulteres. Mange boligselskaber har et konfliktberedskab med erfaring i at håndtere naboers uenigheder.

4

Hjælper det ikke, kan man forsøge sig med ekstern hjælp, dvs. konfliktmæglere.

5

Hvis I ikke indbyrdes kan få løst en konflikt, er der offentlige myndigheder at gå til. Ved f. eks. uenigheder om skel er hegnssynet klar til at rykke ud.

6

Nogle sager viser sig så uløselige, at de ender i retssystemet. Her er der flere steder også mulighed for en retsmægling via dommerne, så man undgår en egentlig retssag.