Vi bruger cookies!

frdb.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.frdb.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

Drama: Verdensmestre i fortrydelser

Stellan Skarsgård leverer sublimt skuespil som Max, der tilbringer en dag med sin tidligere flamme Rebecca (Nina Hoss) i fiskerbyen Montauk. Foto: Another World Entertainment

Drama: Verdensmestre i fortrydelser

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Stellan Skarsgaard og resten af skuespillerholdet stråler i Volker Schlöndorffs topspillede, men fortællemæssigt usmidige drama om de ting, vi burde have gjort.

Når timeglasset rinder ud, er der er kun to ting, der betyder noget. Den ene, uforglemmelige ting, du har gjort og fortryder. Samt det, du ville gøre, men aldrig fik gjort. Ordene i den tyske forfatter Max Zorns værk bliver mærkværdigt håndgribelige, da han ankommer til New York for at promovere sin seneste bog om netop dette emne. Livets svære væv af valg og fravalg.

Det er ikke svært at se, at fascinationen af fortiden er blevet en farlig drivkraft for Max' forfatterskab, og stik mod al sund fornuft kontakter han Rebecca, han havde en affære med i fiskerbyen Montauk 17 år tidligere. Hvad nu, hvis det kunne blive dem? Rebecca, der ligesom Max er gift, er også tiltrukket af idéen, og sammen beslutter de sig for at tilbringe en dag i Montauk. En mennesketom by, der uden for sæsonen synes at ligge ved verdens ende.

Tyske Volker Schlöndorffs seneste drama er en mærkværdig størrelse. Værket om to modne menneskers mulige romance åbner livligt, pulserende og velspillet som en postmoderne storbygenopdagelse af David Leans eminente "Det korte møde" parret med Woody Allen på en god dag. Stellan Skarsgård er i storform og trukket helt i front i lystigt, dialogbåret samspil med Nina Hoss, Susanne Wolff og Isi Laborde. Blot tre kvinder i Zorns fortrydelsesfyldte liv.

Halvvejs skifter "Tilbage til Montauk" spor og bliver mere kontemplativ, bitter og tvivlende. Det er et modigt stemningsskift, men det skaber samtidig en film, som ufuldstændigt synes at knække over i to dele. Måske fordi forvandlingen ikke får plads nok.

Resultatet er en film, der lider under et mærkværdigt og uharmonisk gearskift. Ærgerligt, for i en ellers fremragende spillet og livligt iscenesat film viser Schlöndorff endnu en gang, hvor dygtig han er med skuespillere og markerer sig igen som en af de instruktørveteraner, der til stadighed formår at fange nye spændende sider af den europæiske og tyske selvforståelse med klaptræet.

"Tilbage til Montauk"

Drama, fransk/tysk/irsk, 106 minutter, tilladt for alle.