Vi bruger cookies!

frdb.dk bruger cookies til at give dig en god oplevelse og til at indsamle statistik, der kan være med til at forbedre brugeroplevelsen. Hvis du klikker på et link på www.frdb.dk, accepterer du samtidig vores cookiepolitik. Læs mere

- på skuldrene af Børge Mogensen

EKSKLUSIV udkommer næste gang den 2. december, og i det nummer bringer vi et stort portræt af far og søn Lieffroy bag restauranten i Hesselhuset i Nyborg. De giver desuden tre opskrifter på en forret, hovedret og desssert. Foto:Yilmaz Polat

- på skuldrene af Børge Mogensen

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Fredericia Furniture er kendt for sit tætte samarbejde med Børge Mogensen og for at varetage en stor del af hans designarv. Men det danske designhus vil være alt andet end museumsforvaltere med dets ambition om at kuratere, fremstille og levere design til tiden. Eksklusiv har mødt ejer og kreativ direktør Thomas Graversen til en snak om højdepunkter, svage punkter, smeltepunkter og bløde punkter.

Udgangspunktet var et sæde, en ryg og fire ben. Og kompromisløst håndværk. 

Navnet kunne derfor ikke være meget andet end Fredericia Stolefabrik, og sådan startede grundlæggeren N.P. Ravnsø den snedkerede drøm om et møbelhus indenfor volden tilbage i 1911. 

Stilen var tidens tunge fra før krigen og inspireret af den engelske med Cuba-mahogni og palisander fra Brasilien. Det var først i 1955, at stilen blev en helt anden, navnet blev et andet. Og ejeren kom til at hedde Graversen til efternavn.

- Min far var gode venner med arkitekten Børge Mogensen, og han var meget loyal over for deres samarbejde. I dag er Børge Mogensen stadig vores dna, og nye produkter kommer altid til at stå på skuldrene af ham, siger Thomas Graversen, søn af Andreas Graversen, anden generation, ejer og kreativ direktør for Fredericia Furniture. 

Fredericia Furniture
Grundlagt i 1911 under navnet Fredericia Stolefabrik af N. P. Ravnsø. Andreas Graversen, Thomas Graversens far, overtog firmaet i 1955. Samme år blev Børge Mogensen husarkitekt hos Fredericia.

Produktion, administration og kundeservice med 40 ansatte ligger i dag fortsat på Treldevej 183 i Fredericia.

Showroom og marketingsafdeling med 10 ansatte har siden januar 2017 ligget på toppen af den gamle Postgård i København: Løvstræde 1, 4. sal.

Midtpunkt

Vi befinder os udenfor volden i Fredericia. Langt udenfor faktisk. For her på toppen af den gamle postgård i midten af København med udsigt til Nikolaj Kunsthal, Rundetårn og Christiansborg breder Fredericia sig på 1100 kvadratmeter og har indrettet sig med cremen af sit allerbedste. Det første man møder i dette moderne showroom, er Andreas Graversens første Børge Mogensen-sofa 2213, eller som kendere blot kalder for 13'eren. I brunt, patineret læder. I dag koster denne "ultimative sofa" - designet til Børge Mogensens eget hjem - fra ny 120.000 kroner. 

- Børge Mogensen var verdensmester i proportioner. 13'eren er et eksempel på netop det og sammensat af et kompromisløst valg af ingredienser. Det kan sammenlignes med gourmetmad. Man betaler for råvarerne, der bruges, forklarer Thomas Graversen, som er meget taknemmelig for netop dette arvestykke fra sin far, der gik bort i 2006.

Thomas Graversen har også selv en 13'er stående hjemme i Treldenæs ved Fredericia. Han vil ikke løbe fra sin arv. Tværtimod. Samarbejdet mellem hans far og Børge Mogensen er fortsat virksomhedens midtpunkt, hvorfra linjen bliver lagt til nyt design.

Designintegritet er alt hos os. Et slapt produkt falder hurtigt igennem her, for hvert eneste møbel skal altid have et niveau af selvstændig udstråling. Hvert eneste møbel skal have en helt særlig detalje inkorporeret i sig. Der skal være en selvstændig personlighed, så de bliver ligesom gode familiemedlemmer, forklarer Thomas Graversen og smiler.

Thomas Graversen
Fra Fredericia - indenfor volden.55 år.

Ejer og kreativ direktør for Fredericia Furniture.

Gift med Henriette Graversen og sammen har de tre børn: Rasmus (29), Frederikke (26) og Lærke (20) - og nu også et barnebarn på halvandet år.

Bor på Treldenæs ved Fredericia i et lille, stråtækt strandhus.

Arbejder to dage om ugen i København og har lejlighed i Nordhavnen.

Omdrejningspunkt

40 procent af familiemedlemmerne hos Fredericia Furniture kommer lige nu fra Børge Mogensens hånd. De resterende 60 procent er skabt af andre designere. Hver eneste uge får Thomas Graversen henvendelser fra designere, der gerne vil vise ham et møbel, men han har også nogle favoritter selv, som han kan finde på at kontakte, hvis han har en helt konkret opgave, der skal løses. Fælles for alle "familiemedlemmerne" er dog, at de i Thomas Graversens øjne er indbegrebet af godt design.

- Der er tre ben i godt design, hvis du spørger mig. Der er æstetik, funktionalitet og materialefornemmelse. Alt skal gå op i en højere enhed, og jeg er det sidste filter, forklarer Thomas Graversen.

Selv om der findes nogle gængse regler inden for æstetik som eksempelvis det gyldne snit og perspektiv, vedkender han sig, at det hele er sindssygt subjektivt.

- God æstetik er, når mit øje falder til ro. Det er min æstetik, og det fylder enormt meget. Det er det, jeg lever og ånder for, siger han og tilføjer, at han simpelthen ikke forstår omvendt æstetik, når folk for eksempel har spot på deres hus og lader det blive belyst nedefra og op.

Med dette i mente forsøger han i mødet med nye designere at gå langt for at fastholde designernes oprindelige ide.

Som producenten er det min opgave at udfordre designeren på teknologien og prisen. Der er nogle præmisser, der skal indfries, inden vi står med det endelige resultat. Enten dør projektet i den dialog eller også sprudler kreativiteten i begrænsningen, siger Thomas Graversen.

Og hvis han er heldig, tager denne proces alt fra et til tre år.

Vendepunkt

Hvis alt går op i en højere enhed, ender en stolt Thomas Graversen med et smykke og ikke bare en stol, som det var tilfældet i 1993. Bestselleren, som fylder 25 år næste år, er Trinidad-stolen af Nanna Ditzel. Med en på det tidspunkt helt ny fræserteknologi blev det muligt at lave den gennembrudte finer med det skulpturelle udtryk, og stolen blev hurtigt et designgennembrud for den finerede træstol.

Hvis man giver ham lov, kan Thomas Graversen fortælle i timevis om kærligheden til materialerne.

Det var derfor også før en utænkelig tanke, at Fredericia Furniture nogensinde skulle lave noget i plastik. Min far ville have sagt, at det ikke er vores materiale, og jeg skulle også sove på det, inden jeg alligevel gik den vej, fortæller Thomas Graversen, som ikke er nogen "copy paste" af sin far.

Det kom tydeligt til udtryk, da han satte virksomhedens første plastikstol ved navn Pato i produktion i 2011. Thomas Graversen går op ad trapperne til øverste etage af den gamle postgård og videre ud på tagterrassen. Vi skal ikke dvæle ved udsigten, den blå himmel og den kolde vind, men derimod stolene, der alle i dagens anledning er polstret med små, reflekterende samlinger af klare regndråber.

- De fleste designbrands har en plaststol, og vi havde brug for en, der kunne fungere både til moderne hjem, kontorer og offentlige rum. Man kan kalde det en strategisk beslutning, og mit materialefokus var på samme måde, som var det et snedkermøbel, forklarer Thomas Graversen.

Materialet endte med at blive polypropylen, som giver en stoflig, næsten silkeagtig fornemmelse i sin støbte form og med sin facetteret kant.

- Og se, det er også næsten et helt usynligt indløb.

Han har vendt bunden i vejret på den første, den bedste Pato-stol på tagterrassen, nærstuderer et helt særligt, lille punkt og ser pludselig op i et stort smil.

- Jeg er altså en nørd med materialer.

Svage punkter

Thomas Graversen har følelserne med i sit arbejde, og måske derfor forstår han designerne og skabelsen af et møbel, der sammen med ham bliver et barn af processen. Det er også ham, der har relationen til Børge Mogensens to sønner, og så er han glad for, at han siden 2015 har haft Kaja Møller som virksomhedens administrerende direktør.

- Mit svage punkt er nok, at mit hjerte løber af med mig nogle gange, og at jeg skal huske at forholde mig forretningskritisk til designet. Møblerne kan meget nemt blive som nogle kærester for mig, siger han og går gennem showroomet.

Han har foruden sin bedre halvdel Henriette Graversen mange forhold at dømme efter antallet af møbler heroppe under taget.

Der står en ny lædersag ud mod tagterrassen i selskab med andre designs. Sofaen 2213 er her polstret i lys natur, læder 90.

- Alene er sofaen måske usexet og mere et redskab. Men netop det synes jeg, er en stor kvalitet. Børge Mogensen er ikke en eksportvare lige som Arne Jakobsen for eksempel, men vi arbejder i den retning. Det er ikke en arv, vi varetager særskilt, vi kuraterer ham i en sammenhæng med andre nye designs for altid at gøre ham relevant. Hvis vi ikke gjorde det, ville vi bare være museumsforvaltere, og det gider vi ikke at være, pointerer Thomas Graversen.

Bristepunkt

Støvet begyndte ikke desto mindre at lægge sig på møblerne under finanskrisen, og Thomas Graversen følte den tid som et alvorligt bristepunkt for virksomheden og dets velpolstrede mesterværker.

- I årene 1995 til 2008 havde vi aldrig på noget tidspunkt oplevet tilbagegang, men pludselig ramte finanskrisen os. Vi troede, at den ville være hurtigt overstået, men vi tog fejl. Og jeg lærte på den hårde måde vigtigheden af at have en skarp kollektion og en bred kundegruppe.

Thomas Graversen retter på en pude i en blåblomstret Swoon-lænestol designet i samarbejde med Space Copenhagen og går videre, imens han taler.

Ved en flok Pato-stole i forskellige farver, stopper han op.

- Vi var under finanskrisen pludselig meget sårbare, fordi vi var så afhængige af vores danske marked, hvor 60 procent af vores omsætning kommer fra. I dag har vi fortsat omkring 40 forhandlere i Danmark og står stærkt, men vi stræber nu efter at gå fra at være et dansk forankret designbrand til at være et internationalt brand, understreger Thomas Graversen.

Kurateringsopgaven er stor og meget vigtigt, og med 10 mand i marketingsafdelingen her i København, har Fredericia Furniture de seneste år sadlet om. Herudover oplever Thomas Graversen, at ikke kun voksne mennesker, men nu også flere unge mennesker i dag tager stilling til deres indretning og har en holdning om at have få, men gode møbler fremfor mange.

 

Højdepunkt og smeltepunkt

Tremmesofaen, Søborg-serien, Eritsø og Haiko. Folkeserien med J39 med det håndflettede sæde i papirgarn. Spine, Pon og Taro.

Thomas Graversens venner i stuen har mange navne. Nogle er godt oppe i årene, andre er lige blevet født. Men her står de nu sammen i de store, lyse lokaler oppe under taget efter 22 år nede i Skt. Annæ Passage mellem Store Kongensgade og Bredgade, hvor Fredericia Furniture før havde showroom. Men nu er scenen en anden og minder mest af alt om en åben penthouselejlighed i New York. Helt bevidst.

- Rummet her er med til at fortælle kunder fra ind- og udland om vores ambitionsniveau. Vi inviterer kunder til Fredericia for at vise vores kunnen, men her kommer man til at forstå brandet på anden måde i en anden sammenhæng, siger Thomas Graversen.

Og på samme måde gælder det, når vi laver en hel bog om blot et enkelt møbel. Så er det fordi, vi tager det sindssygt alvorligt, understreger han.

Thomas Graversen er altid meget spændt på, hvordan et nyt møbel bliver taget imod, når han præsenterer det på messer som i for eksempel Stockholm og Milano. Lige nu har han to nye stole og et spisebord blandt nyhederne i starten af det nye år.

- Vi ved aldrig, om vi får tæv, når vi præsenterer vores nyheder, men når vi så oplever at få roser og komplimenter af opinionsdannerne på messerne, kan man tale om et smeltepunkt for mig. Eller at min søn Rasmus er gået ind i firmaet, nu er produktionschef og vil køre firmaet videre efter mig. Det er også et smeltepunkt for mig - og giver ro.

Det bløde punkt

Mange af møblerne fra Fredericia Furniture går i arv fra generation til generation. Jagtstolen eller den spanske stol, som mange kender den som, er et af dem og ifølge den kreative direktør et fuldendt stykke design.

- Jeg synes, det er verdens bedste stol, for man sidder rigtig godt i den. Hvor andre møbler nogle gange kan sammenlignes med et par gamle cowboybukser, man slider op, ældes den spanske stol på den smukkest tænkelige måde.

Thomas Graversen har flere eksemplarer stående her i Løvstræde - alle bestående af en massiv træramme med ryg og sæde i udspændt kernelæder. Børge Mogensen præsenterede stolen tilbage i 1958 og gjorde på det tidspunkt op med tanken om den klassiske sofagruppe og erstattede sofabordet med stolens brede armlæn.

Thomas Graversens bløde punkt er på ingen måde en abstrakt følelse. Den er meget konkret og noget med et sæde, en ryg, fire ben - og to mere end almindeligt brede armlæn.