Mindste Mercedes er en seriøs bil

Retrodyser og moderne skærme mødes i skøn forening. Betjeningen kan ske på tre måder, og desuden kan du tale til bilen. Foto: Jens Høy

Mindste Mercedes er en seriøs bil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Mercedes' mindste model er blevet fuldvoksen. Masser af avanceret teknik og lækre muligheder viser, at modellen endelig er blevet en rigtig Mercedes-Benz.

Mercedes-Benz A-Klasse har aldrig rigtigt været på højde med de større modeller. Dertil har materialerne og de tekniske løsninger været for tynde. Men nu er det, som om Mercedes har forstået, at deres mindste model skal være lige så gennemført som de større modeller. Det siger sig selv, at en bil i Golf-klassen ikke helt kan holde samme tekniske niveau som en E-Klasse, men en Mercedes A skal føles som en rigtig Mercedes.

Efter en uge i selskab med den mindste A-Klasse er der ikke tvivl om, at A-Klassen nu føles som en Mercedes-Benz. Allerede det sekund du nærmer dig bilen, er det tydeligt. Designet er en forlængelse af de tidligere generationer, men samlinger og detaljer er ægte Mercedes. Dørene åbner og lukker også alle med den helt rigtige tyngde, og lyden følger med. Du sætter dig ned i A-Klassen, som i denne testudgave er piftet godt op med sportssæder med røde syninger og AMG-pakke.

Vi har fat i den mindste benzinmotor til A-Klassen. Det vil sige 1,3-liter med 163 hk fra fire cylindre og et direkte resultat af samarbejdet med Renault.

Mercedes A200 aut.
4 STJERNERPris: Fra 343.880 kr.Testbil: 553.670 kr.

Forbrug: 18,9 km/l

Motor: 1,3-liter

Ydelse: 163 hk

Drejningsmoment: 250 Nm

0-100 km/t.: 8,0 sek.
Kompakt og dynamisk i formsproget. A-Klassen er nu på højde med resten af Mercedesprogrammet. Foto: Jens Høy
Kompakt og dynamisk i formsproget. A-Klassen er nu på højde med resten af Mercedesprogrammet. Foto: Jens Høy

Lidt smal i ydelsen

På papiret er bilen rigeligt hurtig, men A200 fortjener en motor med mere drejningsmoment, så automatgearkassen har noget at arbejde med, for kombinationen er ikke så vellykket som ventet. Skal bilen flytte sig hurtigt, sker det desuden på bekostning af en lydudvikling, der ikke matcher resten af bilens tyngde. Motoren har nemlig en knap så lækker tone og bliver lidt hård at lytte til, når den tager mange omdrejninger.

Næste trin lige nu på motortrappen er en benziner med 224 hk og modelbetegnelsen 250, og senere næste år ventes flere motorer og mulighed for manuelt gear. Kigger man på den udgåede model, så er pladsen i A'en blevet bedre ved bagsædet, men den kompakte Mercedes er stadig ikke så rummelig som de konkurrenter, den skal dyste med. Men sådan er Mercedes A-Klasse, og det er nok alligevel ikke børnefamilier, der fristes af den nye, lækre bil.

Foto: Jens Høy
Foto: Jens Høy

Lækker betjening

Bag rattet venter der lidt af en oplevelse både teknisk og visuelt. Instrumenteringen er domineret af en bred skærm og runde dyser til luft, og vælger man en natpakke, er der lyssætning med LED i kabinen lige i den farve, som du har lyst til. I arbejdet med materialerne er bilen virkelig to trin op i forhold til den gamle, og nu opleves den som luksus.

Den brede skærm på 2x10,25'' er naturligvis ikke standard, men en del af en premium-pakke til ekstra 55.000 kr. Med A-Klassen siger Mercedes farvel til biler uden touchskærme, og tak for det. Faktisk kan den nu betjenes på tre måder. Enten trykker du på skærmen eller benytter en touchpad til at markere valg. Er du mere til at skrive, eksempelvis når der skal tastes en gade ind i navigationen, så kan du også skrive, og på et splitsekund omsættes dine bogstaver til skærmen. Det går ekstrem hurtigt og er nemt at bruge.

Alle danske modeller har et såkaldt MBUX-infotainmentsystem. MBUX - eller Mercedes-Benz User Experience - er et avanceret intuitivt system med et omfattende touchbetjeningskoncept. Systemet bruger kunstig intelligens til at lære dine præferencer at kende og intelligent stemmebetjening med naturlig stemmegenkendelse.

Designet bagtil er lidt anonymt. Foto: Jens Høy
Designet bagtil er lidt anonymt. Foto: Jens Høy

Tal til din bil

Vi downloadede nyeste version af Mercedes Mee-app og talte derefter til bilen. Det skal dog lige tilføjes, at testbilen var så ny, at Mercedes stadig ventede på en opdatering af systemet, men grundlæggende virkede det nemt at tale engelsk til bilen.

Et tilkøb er MBUX til navigation, og det er virkelig en fornøjelse at køre med. Systemet benytter bilens frontvendte kamera og lægger så navigationspile/-grafik ind over det levende billede. Det er uhyre smart og gør kørsel i store rundkørsler til en leg, for det er slut med at tælle afkørsler. En stor pil, der hele tiden flytter sig på skærmen, viser, hvilken vej du skal ud af rundkørslen.

Vælger man en standardbil, er der pænt med udstyr inkl. LED-lygter og sædevarme samt syvtrins automatgear af dobbeltkoblingstypen.

Så bliver det ikke nemmere. Navigationen bruger bilens kamera og sætter pile ind, så du live kan se, hvor du skal dreje m.m. Foto: Jens Høy
Så bliver det ikke nemmere. Navigationen bruger bilens kamera og sætter pile ind, så du live kan se, hvor du skal dreje m.m. Foto: Jens Høy

Konklusion

Den nye Mercedes A-Klasse ser fantastisk godt ud, kører godt og er bygget bedre, end nogen anden A-Klasse tidligere har været det. Bilen er dog fortsat ikke blandt de mest rummelige i klassen.

Foto: Jens Høy
Foto: Jens Høy

Mindste Mercedes er en seriøs bil

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce