Nyt komfortabelt bud i den høje klasse

Den nye C5 Aircross får store hjul og en bulebeskyttelse på dørene, der er mere integreret end på for eksempel Citroën C3. Foto: Citroën

Nyt komfortabelt bud i den høje klasse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Den nye Citroën C5 Aircross byder på avanceret affjedring, delvist selvkørende funktioner og tre individuelle bagsæder.

Det er en større fordel end nogensinde med mange byggeklodser, hvis man er en bilkoncern. Det kan ikke alene VW-gruppen skrive under på, men også PSA, som nu er klar med den høje C5 Aircross.

Det er en model, der bygger på samme platform som Peugeot 3008, Opel Grandland X og DS7 Crossback, men som selvfølgelig får en række Citroën-specialiteter.

Modellen er tidligere blevet vist i en kinesisk version, men den er nu klar i en ren europæisk udgave.

Det franske mærke vil tilbage til rødderne med god komfort. Spydspidsen er et nyudviklet affjedringssystem, Progressive Hydraulic Cushions, som vi også ser i den faceliftede C4 Cactus.

Det er bygget op med støddæmpere, der ændrer karakteristik alt efter belastning og vejens ujævnheder. Resultatet skulle være en komfort, der skaber oplevelsen af et flyvende tæppe. Billedet fuldendes af sæder med otte pneumatiske lommer, der tilsammen danner det såkaldte multipoint massage-system. Det omfatter fem forskellige programmer, hvor blandt andet lænd, skuldre eller nakke får intensiv behandling.

Billedtext: Den høje Citroën i mellemklassen har et bagagerum på gigantiske 720 liter. Der er tre individuelle sæder på bagsædet. Foto: Citroën
Billedtext: Den høje Citroën i mellemklassen har et bagagerum på gigantiske 720 liter. Der er tre individuelle sæder på bagsædet. Foto: Citroën

20 hjælpesystemer

Det komfortable er også i højsædet på anden sæderække, hvor der er tre individuelle sæder, hvilket ifølge fabrikken giver klassens bedste komfort, selv på det midterste sæde.

Alle tre sæder kan justeres i hældningen, foldes helt ned eller skubbes frem eller tilbage, så det er muligt at vælge mere ben- eller bagageplads, alt efter behov. Agterude er der i øvrigt plads til gigantiske 720 liter bagage.

Fabrikken fremhæver, at bilen er udstyret med hele 20 hjælpesystemer. De omfatter også "Highway Driver Assist", der gør bilen selvkørende på niveau 2, hvilket betyder, at man kan slippe rattet i kortere perioder.

Et videreudviklet "Grip Control" til kørsel i udfordrende terræn omfatter også en "Hill Assist Descent", så bilen kan gelejdes nemmere ned ad bakker.

I det hele taget strør Citroën om sig med tekniske betegnelser i beskrivelse af den nye model, der kommer med seks smarte connectivity-teknologier, inklusive trådløs opladning af mobiltelefonen.

Inden dørs kan føreren bl.a. lade bilen være selvkørende på niveau 2, hvor rattet kan slippes i korte perioder. Foto: Citroën
Inden dørs kan føreren bl.a. lade bilen være selvkørende på niveau 2, hvor rattet kan slippes i korte perioder. Foto: Citroën

Ny automatgearkasse

Motorprogrammet i den 4,5 meter lange bil er de to benzin- og to dieselmotorer, der opfylder den nye Euro 6,2-norm. Det drejer sig om benzinmotorer på 130 hk og 180 hk samt dieselmotorer med tilsvarende værdier.

De to største dieselmotorer kan fås med en ny otte-trins EAT8 automatgearkasse, der giver en bedre udnyttelse af start/stop-funktionen op til 20 kilometer i timen og vejer to kg mindre end den gamle gearkasse.

I slutningen af 2019 kommer C5 Aircross også som plug-in-hybrid. Denne får en rækkevidde på ren el, der hedder 60 kilometer.

Produktionen af Citroën C5 Aircross, som følger C3 Aircross, vil gå i gang sidst på året på fabrikken i franske Rennes-La Janais. Danske priser og udstyr kendes endnu ikke.

Nyt komfortabelt bud i den høje klasse

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce