Debat: To chokmeldinger - lige op til påskedagene!


Debat: To chokmeldinger - lige op til påskedagene!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.


Hans Berthel Jespersen, Æblegyden 6, Indslev-Tårup
Peter Leth-Larsen
Middelfart. 

Lokaldebat: Lige før påske kom der to chokmeldinger på gaden, og begge to med tråde til den syge politiske kultur, der blev etableret i perioden under Middelfarts fjerde bykonge.

Ewii-koncernen præsenterede et gigant-underskud på 200 millioner, der vel må betegnes som et oprydningsregnskab efter mange år med en koncernledelse, der fokuserede på alt andet end kerneforretningen; nemlig at levere el, vand, varme og fibernet til de mere eller mindre tvangsindlagte forbrugere i Trekantområdet og i Middelfart.

Det er jo opsigtsvækkende, at den administrerende direktør kunne forlade stillingen med en afståelse på 20 millioner i baglommen i 2017.

I 2018 var det så økonomi-direktøren der sagde farvel - efter blot 11 år - med 10 millioner i baglommen. Jo jo, siger man, vi må jo blot opfylde de kontraktaftaler, som forelå. Det flytter så spotlyset hen på den ansvarlige bestyrelsesformand, som jo var Middelfarts fjerde bykonge.

Her plejer man så at sige: Sket er sket, nu må vi se fremad.

Har Ewiis nuværende bestyrelse og repræsentantskab så lært tilstrækkeligt af historien?

Man kan ikke være overbevist, når den nye bestyrelse har ansat en ny direktør til en årsløn på tre millioner kroner.

Ewii er et forsyningsselskab, der er sat i verden for at levere el, vand ,varme og fibernet. Til det skal selskabet selvfølgelig have ansat en direktør, der er fornuftig, stabil og driftssikker. Det behøver altså ikke at koste tre millioner kroner. Det halve ville stadig være både flot og attraktivt.

Ewii er ikke ene om at agere adfærdsvanskelig i forhold til dets indre moralske kompas. Danske Bank, Nordea, Henkel, Falck og Ewii kan sagesløse forbrugerkunder kun værne sig imod ved at holde dem ud i strakt arm i den udstrækning, man har friheden til det.

Stor merpris for flytning af gasledning

10. april udsendte Transportministeriet så et udkast til lovforslaget til gennemførelse af togbane-projektet henover Vestfyn.

Det er lidt fantastisk, hvordan politikere nationalt og lokalt kan lykkes med at mishandle sådan et projekt, så det ender med fordyrelse på i omegnen af en milliard kroner.

Regeringen må tage på sig, at når den foreslår at udskyde projektet til start i 2024 og slut i 2030, så mister man en besparelse på en halv milliard ved ikke at gennemføre etableringen samtidigt med motorvejsudvidelsen. Det kunne en ny regering lave om på.

Valget af den nordlige linjeføring medfører en omfattende flytning af gasledning over 26 kilometer til en merpris på 552,5 millioner kroner. Ansvaret for denne fordyrelse (læs: frås med offentlige midler) kan placeres på Middelfart Byråd - ført an af den fjerde bykonge.

Det har været et lærestykke i, hvordan maskinrummet i den syge politiske kultur i Middelfart Kommune fungerede - det var ikke noget smukt syn.

Kommunens høringsbrev indeholdt undladelser, overdrivelser, halve sandheder og mærkværdige økonomibetragtninger som Dansk Industris transportlobbyist blev hyret ind til at hjælpe med at fremføre - både ved foretræde på Christiansborg og ved besigtigelse af lokalsamfundene - altså minus Indslev.

At motivgranske er en risikabel øvelse, men hele den fjerde bykonges ageren bunder nok i et brændende ønske om at fremstå som erhvervsvenlig. Derfor er det næsten ikke til at lade være med at grine af den kendsgerning, at kommunen efterfølgende dumpede ned fra en fjerdeplads til en sjetteplads på Dansk Industris barometer for erhvervsvenlighed.

Debat: To chokmeldinger - lige op til påskedagene!

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce
Annonce