Slut med at vente forgæves - fejl på lyskryds bliver fixet

Sådan ser det ud fra bilen, når man kommer fra Kolding Landevej og skal mod Fredericia i lyskrydset. Man holder tilbage for ingen, og derfor mener et lokalt byrådsmedlem, at man burde slukke lyssignalet, mens bro-arbejdet står på. Men Vejdirektoratet siger nej. Foto: Kathrine Jensen

Slut med at vente forgæves - fejl på lyskryds bliver fixet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Lyskrydset ved Snoghøj Landevej og Kolding Landevej har været ramt af en spolefejl, som har betydet længere ventetid for bilister. Fejlen er nu ved at blive udbedret.

Fredericia: Vente. Vente. Vente. Hvis du i løbet af den seneste tid har lagt vejen forbi lyskrydset, der forbinder Snoghøj Landevej med Kolding Landevej, har du sandsynligvis også undret dig over, hvorfor du har måtte holde for rødt, når der tydeligvis ikke kom modkørende trafik fra Den Gamle Lillebæltsbro.

Det samme har byrådsmedlem, Karsten Byrgesen:

- Man holder der og tænker, hvad i alverden man venter på. Man holder for rødt og venter på ingenting, lyder det fra løsgængeren.

Lyskryds i kommunen
Fredericia Kommune har omkring 50 lyskryds.Mange af de anlæg har såkaldte spoler - en metaltråd - som er gravet ned i asfalten. Det er spolerne, der sender signal til lysreguleringen om, at der er trafik i den ene eller anden retning.

Hvis der er en spolefejl, vil lysreguleringen fejlagtigt få besked om, at der holder biler og venter på at komme over. Det får de øvrige trafikanter i krydset til at skulle holde og vente på ingenting.

Man er i kommunen begyndt at skifte spolere ud med radar-detektering. I stedet for nedgravet metaltråd, opsætter man radarer i toppen af masterne i et lyskryds, som aflæser trafikken.

Det koster mellem 45.000-150.000 at skifte fra spoler til radar-detektering, afhængig af krydsets størrelse. Derfor er det en afvejning hver gang, om det er dyrere at reparere spolere, end det er at skifte til det nyere system.

Renoveringen af Den Gamle Lillebæltsbro startede 22. maj og forventes at vare

Nej til slukning

Både Karsten Byrgesen og hans hustru lægger jævnligt vejen forbi lyskrydset, der indtil renoveringen af broen gik i gang, var et T-kryds. I denne tid er krydset nærmere et sving, og det har derfor ikke givet meget mening for byrådsmedlemmet, at han har skulle vente på grønt.

- Jeg kan ikke rigtig se, hvorfor vi overhovedet skal have lys i lyskrydset. Man ville kunne spare på lyset, og trafikanterne ville kunne spare en masse tid.

Men selvom løsningen virker ligetil, kan det ikke lade sig gøre.

Det er Vejdirektoratet, der er i gang med at renovere på Den Gamle Lillebæltsbro, og man har fra Vej og Park-afdelingen i Fredericia Kommune spurgt til muligheden for at slukke lyssignalet, mens vejarbejdet står på.

- De (Vejdirektoratet, red.) har sagt, vi ikke må slukke lyssignalet, da der kommer mere og mere arbejdskørsel i forbindelse med arbejdet på broen, og derfor vil det blive mere farligt at slukke signalet, siger Knud Johansen, diplomingeniør ved Vej og Park i Fredericia.

Spolefejl

Det har vist sig, at der er en såkaldt spolefejl i lyskrydset ved Snoghøj Landevej og Kolding Landevej. En fejl, der betyder, at signalet- fejlagtigt - har fået besked om, at der har været trafik fra bro-siden.

Da lysreguleringen er fuld trafikstyret, har det betydet, at bilisterne fra både Kolding-siden og Fredericia-siden har måttet vente på en falsk modkørende trafik. Den fejl er man nu gået i gang med at udbedre.

- Vi har været nødt til at vente på, at asfaltarbejdet i forbindelse med cykelstien og kryds-ombygningen er blevet færdig. Men jeg forventer, at spolefejlen er blevet rettet i løbet af et par dage, lyder det fra Knud Johansen.

Slut med at vente forgæves - fejl på lyskryds bliver fixet

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce