Intelligente lyssignaler skal håndtere lukket Vejlefjordbro

Ved uheld på Vejlefjordbroen skal en grøn bølge på Horsensvej, havneruten og Fredericiavej sikre, at trafikken glider bedre gennem Vejle. Kort: Google og Kaare Johansen

Intelligente lyssignaler skal håndtere lukket Vejlefjordbro

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Næste år skal en stribe af Vejles lyssignaler kobles op på en central styringsenhed hos Vejdirektoratet.

Vejle: Risikoen for uheld på Vejlefjordbroen vokser dag for dag i takt med, at antallet af biler stiger.

Trafikken på broen nærmer sig hastigt grænsen for såkaldt kritisk trængsel. Dermed risikerer vi at ende i samme situation som før udvidelsen af broen fra fire til seks spor. Dengang lukkede uheld med alt for jævne mellemrum motorvejen, så trafikken i stedet måtte snegle sig gennem Vejle.

Udsigten til massive trafikproblemer får nu Vejle Kommune og Vejdirektoratet til at arbejde sammen. Via såkaldt intelligent trafik-styring (ITS) vil man forsøge at sikre mere flydende trafik gennem byen.

Moderne lyssignaler
Teknisk udvalg har bevilget 14 millioner kroner til første skridt i retning mod et system, hvor trafikken kan styres centralt.I første omgang indeholder projektet fire investeringer, nemlig:
  • Alle signalanlæg opgraderes til tovejskommunikation.
  • Indkøb af en central computer med Trafik Management System.
  • Elektroniske skilte på strategiske steder fordelt på udvalgte indfaldsveje.
  • Busprioritering indarbejdes i systemet.


Anlægsarbejdet bliver udbudt over en tre- til fire-årig periode. Pengene hentes fra teknisk udvalgs årlige pulje på 20 millioner kroner til infrastruktur.

Grøn bølge

Ideen er at få lyssignalerne på omkørselsruten fra Horsensvej via havneruten til Fredericiavej til at tale sammen. På den måde kan man etablere en grøn bølge, der får trafikken til at glide, mens sidevejstrafikken må vente. Teknisk udvalg har netop sagt ja til at investere 14 millioner kroner over fire år til ITS.

- Vi skal have indbygget et system, der betyder, at vores signaler kan korrespondere med Vejdirektoratets. I dag er vi nødt til at sende en mand ud og omstille hvert signal manuelt. Det tager en del tid. Hvis det kan styres automatisk, kan vi med det samme etablere grøn bølge, forklarer afdelingsleder for kommunens anlægs- og infrastruktur-afdeling Claus Weng Petersen.

Hvis alt går efter planen - og det gør det sjældent når man har med IT at gøre som Claus Weng Petersen bemærker - kan man have den del af den intelligente trafikstyring på plads omkring årsskiftet. De nye lyssignaler, der skal etableres i krydsene ved Toldbodvej/Ibæk Strandvej og Valløesgade/Ørstedsgade, bliver forberedt til ITS. Det samme er de signaler, der blev sat op på Østerbrogade sidste år.

Styring giver bedre plads

Samarbejdet med Vejdirektoratet er kun første skridt i en større plan. Ifølge formanden for teknisk udvalg, Christoffer Melson (V), er et af de overordnede mål at få mere ud af kommunens nuværende vejnet:

- Ved at optimere lyskrydsene kan vi få flere biler igennem end i dag uden at skulle bygge om. På den måde kan vi rykke lidt på de kommende års trafikinvesteringer, siger udvalgsformanden.

Horsensvej bliver første vejstrækning med grøn bølge. De mange lyssignaler på strækningen fra Juelsmindevej til centrum skal koordineres, så bilisterne ikke som i dag oplever konstant at måtte stoppe for rødt.

Elektronisk besked

På længere sigt arbejder kommunen med i langt højere grad end i dag at kunne styre trafikken via lyssignalerne. Det kan for eksempel være ved vejarbejde eller uheld, hvor man kan få trafikken til at glide ad alternative ruter.

Fuldt udbygget vil det kræve en overvågningscentral i stil med Vejdirektoratets i København. Men som Claus Weng Petersen siger, er det nok lidt voldsomt til Vejle-forhold:

- Men måske kunne vil etablere noget sammen med nabokommuner som Kolding og Fredericia.

Kommer trafikstyringssystemet i bogstaveligste forstand op at køre, skal bilisterne gøres opmærksomme på de alternative ruter via elektroniske skilte:

- Men det kan også være via beskeder på mobiltelefoner. Udviklingen er i fuld gang, og blandt andet derfor er vores investering spredt over en årrække, så vi kan vælge den nyeste teknik undervejs, siger udvalgsformand Christoffer Melson.

Intelligente lyssignaler skal håndtere lukket Vejlefjordbro

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce