Staten vil hugge kommunens parkerings-penge

Vejle Kommune har investeret mange millioner i de to parkeringshuse Trondur og Albert og netop indført nummerpladegenkendelse. Foto: Mette Mørk

Staten vil hugge kommunens parkerings-penge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Politikerne skal drøfte, hvordan man vil reagere på ny lov, der sender 70 procent af indtægterne fra kommunens p-pladser til statskassen - S siger nej på Christiansborg.

Vejle: Syv kroner til os - tre til jer.

Sådan lyder den fremtidige fordeling af kommunale parkeringspenge, hvis det står til et flertal i Folketinget. En ny lov vil medføre, at staten får 70 procent af de penge, kommunerne får ind via betalt parkering og afgifter for ulovlig parkering.

I Vejle vil det betyde, at kommunen skal aflevere mellem fire og 4,5 millioner kroner på årsbasis. Ifølge afdelingsleder Lars Bolander, var kommunens vej- og parkafdeling, indkasserede kommunen cirka 8,2 millioner kroner i 2017. Af dem brugte kommunen cirka tre millioner til drift af p-pladser og de to p-huse.

Millioner skifter ejermand
I 2016 fik landets kommuner ifølge Økonomi- og Indenrigsministeriet 548 millioner kroner ind via salg af p-billetter og 253 millioner i afgifter for ulovlig parkering.I dag får kommunerne ifølge ministeriet lov at beholde helt op til 86 procent af indtægterne for parkeringsbilletter og p-zonekort. Det skyldes blandt andet muligheden for at trække udgifter til investeringer i p-pladser og p-huse fra, inden modregningen fra staten.

Fremover får kommunerne kun lov til at beholde 30 procent. Det gælder både salgsindtægter og de millioner, kommunerne får ind via parkeringsafgifter. For sidstnævnte gælder i dag, at kommunerne skal aflevere 50 procent til Rigspolitiet.

I Folketinget var der ved førstebehandlingen opbakning fra regeringspartierne plus Dansk Folkeparti. Dermed er der flertal forud for anden- og tredjebehandlingen.
Tidligere tranportminister Magnus Heunicke (til venstre) talte parkering med sine to partifæller, byrådsmedlem Morten Skovlund og Simon Redder Thomsen (til højre). Privatfoto
Tidligere tranportminister Magnus Heunicke (til venstre) talte parkering med sine to partifæller, byrådsmedlem Morten Skovlund og Simon Redder Thomsen (til højre). Privatfoto

Kandidat: Statslig pengemaskine

Forvaltningen anslår, at den nye lov betyder, at kommunen skal aflevere mellem fire og 4,5 millioner kroner til staten. Men formanden for teknisk udvalg, Christoffer Melson (V) ser ikke store problemer i den nye fordeling:

- Det bliver først og fremmest store kommuner som København og Aarhus, der kommer til at mærke en forskel. Men selvfølgelig skal vi se på det i forbindelse med budgetlægningen, siger Christoffer Melson.

Mens Venstre-politikeren bagatelliserer problemet, er der anderledes toner fra Socialdemokratiet. Her har Simon Redder Thomsen gjort opmærksom på de kommende regler. Socialdemokraten, der kæmper for at overtage Karen Klints kandidatur til Folketinget i Vejles sydkreds, havde mandag inviteret tidligere transportminister Magnus Heunicke til Vejle, for at sætte fokus på sagen:

- Regeringens forslag er en pengemaskine, som gør det dyrere, dårligere og mere besværligt at finde parkeringspladser i fremtidens Vejle, forudser Simon Redder Thomsen.

KL: Lovsjusk

Dermed deler han synspunkt med blandt andet Kommunernes Landsforening. I et bryskt høringssvar til Økonomi- og Indenrigsministeriet, konstaterer KL, at lovforslaget ikke er gennemarbejdet og kvaliteten af det "lovforberedende arbejde meget ringe".

- Lovforslaget udgør et meget voldsomt angreb på kommunerne og den kommunale økonomi, konstaterer kommunernes interesseorganisation.

På Christiansborg har Socialdemokratiet stemt imod lovforslaget ved første-behandlingen i april. Og partiet vil gentage nejstemmen ved anden behandlingen i denne uge, bebuder Magnus Heunicke:

- Hvis man havde taget sig tid til at tale med kommunalpolitikerne - eksempelvis her i Vejle, kunne de have fortalt, at forslaget har tre konsekvenser: Højere p-afgift for at parkere sin bil, flere områder med betalingsparkering på steder, hvor det i dag er gratis og færre parkeringspladser og færre offentlige investeringer i parkeringshuse, lyder det fra den tidligere transportminister, der i dag er sit partis ordfører på kommunal-området.

Frygt for højere priser

Stigende parkeringsafgifter kan blive en realitet, hvis kommunerne vil forsøge at sikre sig ekstra indtægter for at dække de ekstra millioner, der skal betales til staten i forhold til i dag. Men det scenarie ser udvalgsformand Christoffer Melson ikke for sig:

- Det tror jeg ikke, vi ville få noget ud af. Det ville jo kun genere bilisterne og betyde, at vi skulle sende flere penge til staten, siger han.

Staten vil hugge kommunens parkerings-penge

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce