Annonce
Fredericia

Christian Jørgensen (V) om FN's verdensmål: Det koster noget at gøre noget, men med måde - ellers får vi gule veste på gaden

Christian Jørgensen (V) er formand for borger- og demokratiudvalget, som står bag invitationen til byråds- og borgermøde på Ørsted mandag aften. Temaet er FN's verdensmål, men de skal tænkes ned i hverdagsmål, for et lille lokalt aftryk på bl.a. klimaet kan sammen med mange andre lokale aftryk i sidstre ende være med til at gøre en forskel globalt, mener han. Arkivfoto: Birgitte Carol Heiberg
- Var vi blevet spurgt i dag, om vi ville huse et raffinaderi og en terminal i midtbyen, var det nok blevet et nej, siger Venstres Christian Jørgensen, der her svarer på 11 spørgsmål om, hvorfor kommunens borgere skal bekymre sig om FN's verdensmål.

Skærbæk: Mandag aften lægger Ørsted vægge til byråds- og borgermøde for alle. Temaet er de 17 verdensmål ud fra devisen "ingen kan gøre alt, men alle kan gøre noget". Det er borger- og demokratiudvalget, som er vært for mødet, hvor deltagerne skal komme med bud på, hvordan det i fællesskab kan lykkes at nå fra verdensmål til hverdagsmål.

Fredericia Dagblad har udfordret udvalgsformand Christian Jørgensen (V) på spørgsmål om verdensmålene.

Annonce

Hvorfor skal fredericianerne bekymre sig om FN’s verdensmål?

- Vi har i byrådet en vision om at gå fra verdensmål til hverdagsmål. Det kan lyde banalt, men hvis vi ikke tager det fokus, så sker der ingenting. Og i den kontekst mener jeg, at vi som politikere og borgere bør drøfte, om der er noget, vi kan byde ind med. De globale aftryk vil måske være yderst beskedne, men vi kan sætte lokale aftryk. Og hvis det sker rundt i hele verden, så nytter det.

Hvorfor er det en opgave for borger- og demokratiudvalget?

- Udvalget er sat i verden for at fremme borgerdialogen, og så mener vi, at det er oplagt at gribe det her tema, som rammer alle. Hvis man så verdensmålene alene ud fra et klima og miljø-synspunkt, burde det måske ikke være vores udvalg. Men verdensmålene er så meget andet.

Er verdensmålene ikke bare varm luft og skabt for at legitimere FN?

- Jeg er enig i, at man kan have en lidt metaltræt holdning til FN. Hvad kan de egentlig andet end fine ord? Men jeg tror, at vi har brug for en organisation, som kan i helikopterperspektiv kan sætte en strategi og vision for hele verden i lighed med, hvad vi gør helt ned på lokalt niveau. Verdensmålene er svære at være uenige i, men jeg tror, at vi lige nu er inde i en tidsånd, hvor der rent faktisk kan komme handling bag.

Hvordan kan Fredericia gøre en forskel?

- Netop med vores position med store energivirksomheder og transportcentrum kan vi måske lige netop gøre en forskel og har en forpligtelse til at have særligt fokus på det. Vi har et Lillebælt, der er kommet i ubalance, og det må også være en lokal opgave at sikre at få rettet op på det og dermed leve op til verdensmålet om havmiljø.

Hvor langt skal man gå? Skal det være slut med havbrug i Lillebælt, som Danmarks Sportsfiskerforening ønsker det?

- Jeg synes ikke, at vi skal have flere havbrug, men dem, der er, skal vi behandle ordentligt. De er der på en gammel godkendelse, og vi venter på, hvad EU-domstolen siger i forhold til deres fremtidige godkendelse. Vi har også et hensyn at tage til erhvervet.

Er det ikke netop det dilemma, der opstår? Når noget begynder at gøre ondt, vil man ikke tage de svære beslutninger?

- Jeg hører til dem, der mener, at det er nødt til at koste noget. Vi går i Venstre ind for den grønne omstilling, og det kan betyde, at vi er nødt til at tåle mindre vækst eller yderligere afgifter, men det skal ske på et oplyst grundlag. Det skal ikke være symbolpolitik med rabiate løsninger. Hvis man vælger det, så ender det i gule veste som i Frankrig, hvor det startede med protest mod brændselsafgifter. Vi skal have helheden for øje og indse, at det koster noget at gøre noget.

Du sidder i bestyrelsen for ADP, som tjener masser af penge på udskibning af olie. Vil du arbejde aktivt for, at det stopper?

- Vi har ganske rigtigt tjent mange penge på at have olieudskibning, men omsætningen er faldet markant de seneste år. Der er tale om en national forsyning, så vi kan ikke lukke for hanen, men jeg tror måske ikke, at det fortsætter i 20 år mere. Vi har et godt samarbejde med Shell, som også giver arbejde til mange fredericianere. Det sætter vi pris på, men var vi blevet spurgt i dag, om vi ville huse et raffinaderi og en terminal i midtbyen, var det nok blevet et nej.

Alle politiske udvalg har haft verdensmålene på dagsordenen til diskussion. Er der ikke vigtigere sager at bekymre sig om? Unge misbrugere, alt for høj ledighed, ældrepleje?

- Verdensmålene favner i realiteten alt det også. Det handler om retten til et arbejde, undgå social ulighed, tryghed, osv. og det rammer vi, når vi sætter flere penge af til misbrugsområdet, gør en ekstra indsats for at begrænse arbejdsløshed, flytter penge fra byfornyelse til infrastruktur, m.m. Vi gør ikke indsatserne på grund af verdensmålene, men vi rammer dem.

Hvor meget skal Fredericia satse i kroner og ører på at opfylde verdensmålene?

- Vi har ikke sat penge af direkte til det formål, men hvis man ser på vores indsatser, rammer mange af dem som sagt verdensmålene. Måske kunne vi i 2021 gøre det tydeligt, hvad vi rent faktisk bruger af ressourcer på at nå målene. Vi kunne også sætte midler af til konkrete tiltag med nogle specifikke verdensmål for øje.

Avisens lille spørgeskema-undersøgelse viser blandt andet, at mange af dine byrådskolleger ikke har skåret ned på deres forbrug af oksekød. Bør byrådet ikke gå forrest?

- Det kan man sige, men jeg vil ikke være med til, at vi blander os i, hvad folk spiser. Vi kan sætte fokus på det og måske påvirke den vej. Vi skal ikke være smagsdommere og heller ikke blande os i, om folk flyver eller kører dieselbiler. Det skal være op til folks egen samvittighed.

I opfordrer folk til at køre sammen eller tage bussen til borgermødet på Ørsted. Hvornår har du sidst taget bussen?

- Jeg har taget den en gang i år, fordi jeg ikke havde et alternativ. Jeg tager ellers gerne cyklen, og det kunne jeg godt tænke mig, at flere i Fredericia ville overveje eller måske tænke på at køre flere sammen. Jeg benytter selv Go More-app'en, og måske kan vi lokalt udtænke nogle løsninger, så vi netop på transportområdet kan handle lokalt.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce