Annonce
Vejle

Det er op ad bakke: Så stejle er Vejles bakker

Kiddesvej er en af de 25 bakker, der nu er udstyret med et skilt med oplysninger om bakkens længde, stigning og højdemeter. Foto: Torben Juhler

I bestræbelserne på at blive Danmarks bedste cykelkommune er de 25 mest spektakulære bakker nu udstyret med skilte.

Annonce

Vejle: Man skal ikke være ret cykel-interesseret for at kende Kiddesvej i Vejle.

Det er her på den vejlensiske bakke, at Danmarks største cykelløb, PostNord Danmark Rundt, bliver afgjort år efter år.

Læser man hitlister over udfordrende danske cykelbakker optager Munkebjerg, Chr. Winthersvej og en række andre lokale stigninger en stor del af pladsen.

De mange stigninger i Vejle by og oplandet skal rytterne i Grejsdalsløbet bestige søndag den 14. maj, og som noget nyt kan deltagerne undervejs se data om ruternes mange bakker.

Vi ligger som et smørhul og har cykelmæssigt en styrkeposition, som vi gerne vil markere med skilte og fremme cyklismen både overfor borgere og turister

Peter Ruhlmann, projektleder Vejle Kommunes natur og friluftsliv

Her er de 25 bakker

Her er listen over de 25 bakker, Vejle Kommune har udstyret med skilte.

Tallene ud for hver stigning dækker over bakkens længde, gennemsnitlige stigning, max stigning, højde over havet på toppen samt højdemeter.


  • Munkebjerg, Munkebjergvej: 1250 m 7,1 % 15,8 % 92 m 89 m
  • Golfbakken, Ibækvej: 1690 m 6,4 % 14,7 % 85 m 94 m
  • Kiddesvej: 325 m 13,2 % 19,0 % 50 m 43 m
  • Gl. Kongevej/Chr. Winthersvej: 520 m 12,9 % 19,1 % 78 m 67 m
  • Gl. Kolding Landevej (syd): 1010 m 5,4 % 9,0 % 85 m 55 m
  • Gl. Kolding Landevej (nord): 570 m 5,4 % 9,0 % 61 m 31 m
  • Højen Skovvej: 930 m 7,5 % 12,3 % 76 m 70 m
  • Sandagergård, Sandagervej: 440 m 10,1 % 15,5 % 62 m 44 m
  • Skibetvej: 970 m 5,1 % 9,3 % 55 m 50 m
  • Jerlevvej: 1400 m 4,8 % 14,0 % 78 m 64 m
  • Østengaardvej: 935 m 8,2 % 17,3 % 100 m 75 m
  • Julius Jepsens Vej: 670 m 11,1 % 17,0 % 95 m 74 m
  • Jennumbakken, Jennumvej: 1180 m 5,6 % 10,1 % 82 m 67 m
  • Fandensdal, Ravningvej: 1000 m 5,5 % 10,5 % 70 m 55 m
  • Vork Bakke, Ravningvej: 830 m 6,0 % 8,5 % 70 m 50 m
  • Tørskindvej: 560 m 9,5 % 13,0 % 70 m 53 m
  • Refsgårdvej: 590 m 8,1 % 12,8 % 72 m 48 m
  • Egtved Holt: 1285 m 4,1 % 9,6 % 71 m 52 m
  • Blue Horse, Tingkærvej: 740 m 7,9 % 15,0 % 80 m 58 m
  • Hopballevej: 715 m 6,1 % 8,3 % 91 m 44 m
  • Gl. Hornstrupvej: 530 m 9,4 % 16,0 % 87 m 49 m
  • Ny Hornstrupvej: 1170 m 4,0 % 7,8 % 73 m 41 m
  • Kirkebyvej: 650 m 8,7 % 12,2 % 88 m 57 m
  • Bøgeagervej: 1010 m 6,6 % 10,4 % 91 m 67 m
  • Tirsbækvej: 735 m 6,4 % 13,0 % 71 m 47 m
"Velkommen på Toppen!" Det er vigtig for rytterne, at der også er et skilt på toppen, som indikerer, hvor stigningen stopper. På den måde kan de tage tid på, hvor lang tid det tager at bestige hver en bakke, når de skal slå hinandens og egne tider. Foto: Torben Juhler
Annonce

Stigning og længde

Vejle Kommune har i samarbejde med Grejsdalsløbet udstyret de 25 mest udfordrende bakker i kommunen med et skilt for foden og på toppen.

For foden kan alle læse om den enkelte bakkes længde, gennemsnitlige og maksimale stigning samt antallet af højdemeter. På toppen kan cyklisterne læse, hvor mange meter, de nu er over havets overflade, mens de bliver hilst velkommen med teksten: "Du er på toppen!"

- Vi har lavet skiltene, så cykelrytterne kan nå at læse dem. De gamle skilte, som står i bunden af nogle få af bakkerne, kan du ikke nå at læse, når du kører forbi med en vis fart. De nye kan du læse på 15-20 meters afstand. Samtidig er idéen, at man kan køre fra skilt til skilt, måle sin tid og sammenligne den med andres tider på bakken. Før vidste man ikke, hvor man skulle måle tiden fra og til, fortæller Peter Ruhlmann fra det kommunale natur- og friluftsliv.

Annonce

Bedste cykelkommune

Natur- og miljøudvalget har bevilget 350.000 kroner til motionscyklismen, og anslået 50.000 kroner har de 50 skilte kostet at producere og sætte op. Kommunen har trukket helt nye data og manuelt opmålt stigningerne, så skiltenes data er valide.

- Skiltene her er en del af et større projekt og en cykelsatsning på, at vi vil være Danmarks bedste cykelkommune. Det er et projekt, som også omfatter supercykelstien i midtbyen, mountainbikespor og løb, for vi har noget af Danmarks bedste cykelterræn, og det vil vi gerne udnytte. Mange cykelmotionister tager til Vejle for at træne, inden de deltager i de store internationale løb som La Marmotte i Frankrig. Du skal helt til Harzen for at finde et lige så godt og udfordrende cykelterræn, som det vi har, siger Peter Ruhlmann.

Annonce

Det er sejt

Det er dog ikke kun bakkerne i projekt "Vejle i førertrøjen", som skal skaffe kommunen titlen. Det samme skal det flade terræn med tilbud til turcyklister på Bindeballestien, Hærvejen og Østkystruten.

Grejsdalsløbet har været med til at foreslå flere af bakkerne og markedsfører den kommune cykelsatsning på egen hjemmeside og sociale medier.

- For rytterne er det en rigtig god service at få oplyst, hvor lang og stejl bakken er. På den måde kan du bedre økonomisere med kræfterne på stigningen. Jeg tror, det er noget, mange sætter pris på. Det kan vi allerede nu se på de sociale medier, hvor mange synes, det er sejt, at vi har fået skiltene, fortæller løbets formand, Per D. Jensen, der fik idéen til skiltene for et par år siden på en tur til alperne .

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Fredericia

Døgnrapporten: Bil fik knust rude og fik sparket sidespejle af

Annonce