Annonce
Erhverv

Eltog rykker nærmere: Vejle-virksomhed arbejder sig frem i forsinket projekt

I hallen støbes pæle til BaneDanmark. 25.000 pæle leveres over en årrække på ti år. I år skal der efter planen funderes pæle og rejses master i Vejle-området. Foto: Mette Mørk
Det tager længere tid at gøre jernbanenettet klar til eltog. Forsinkelsen af projektet udfordrer Centrum Pæle.

Vejle: 25.000 pæle til 1362 kilometer spor.

Elektrificeringen af det danske jernbanenet er undervejs stødt ind i udsættelser og forsinkelser på alle strækninger. For Vejle-virksomheden Centrum Pæle, som leverer pæle til elektrificeringen af det danske jernbanenet, betyder det, at arbejdet med at producere de såkaldte elektrificeringspæle sker i ryk.

- Vi havde regnet med, at vi skulle levere i en jævn strøm, men det er ikke kørt så glidende og let, som der blev lagt op til. Ordrerne kommer mere i klumper, og i de perioder skruer vi op for produktionen, siger Jacob Thorhauge, som er salgsdirektør i Centrum Pæle.

Aarsleff-ejet Centrum Pæle A/S leverede de første pælefundamenter i 2016 til strækningen mellem Lunderskov og Esbjerg. Centrum Pæle er leverandør til konsortiet Aarsleff-Siemens, der vandt elektrificeringsopgaven.

BaneDanmark er rykket ind på strækningen mellem Aarhus og Fredericia og nærmer sig Vejle. Strækningen står til at blive forsinket med fire år fra den oprindelige tidsplan. Nu hedder deadline for eltog 2026.

Annonce

Glade trods forsinkelser

Pælene løber langs skinnerne og skal bankes op til seks meter ned i jorden for at sikre, at de kan holde de master, hvor køreledningerne hænger. Når sporene åbner, bliver det muligt at erstatte dieseldrevne tog med eltog.

Og det glæder Centrum Pæle at være med til at få eltog på skinnerne.

- Vi er glade for ordren, selvom forsinkelser undervejs har betydet afbræk i produktionen og udfordringer med at tilpasse mandskabet til arbejdsmængden. Det har været svært at tage stilling til, og vi har forsøgt at holde omkostningerne nede, siger Jacob Thorhauge.

Generelt har det kæmpe projekt betydet, at virksomheden har øget medarbejderstaben med 10 procent.

Karsen Kirkeby laver skelettet af armeringsnettet. Stålet er fra Tyskland og har været forbi søsterfabrikken i Polen, inden det landede til den endelige produktion ved Centrum Pæle i Vejle. Foto: Mette Mørk
Annonce

Strækker sig over mange år

Elektrificeringspælene til de kommende eltog skal leve op til en lang række krav og specifikationer. Materialer til pælene skal kunne spores, og bolte ved pælene udstyres med QR-koder. Når de scannes, kan banearbejdere læse alt om pælen.

- Det skal dokumenteres, at vores pæle har en levetid på minimum 120 år. Det er svært at spå om, hvad der sker så mange år ud i fremtiden. Masterne monteres med bolte på pælene, og de kan derfor udskiftes, hvis det skulle blive nødvendigt. På den måde har systemet lang levetid med mulighed for optimering, siger Lars Gøttrup Christensen, som er adm. direktør i Centrum Pæle.

Eltog på banen

I år arbejder BaneDanmark videre med at elektrificere den 108 kilometer lange jernbanestrækning mellem Fredericia og Aarhus.

Ifølge BaneDanmarks oprindelige tidsplan skulle strækningen mellem Fredericia være klar til eltog i 2022. Nu hedder deadline 2026.

Elektrificeringen af jernbanen betyder, at gamle dieseltog må vige for mere miljøvenlige eltog.

BaneDanmark skal bl.a. sænke sporet tre steder og renovere 35 broer, så der bliver plads til master og strømledninger.

Oprindeligt skulle Centrum Pæle levere 40.000 elektrificeringspæle til projektet, men da der er opstået usikkerhed om enkelte strækninger i Nordjylland, regner salgsdirektør Jacob Thorhauge med, at antallet ender på omkring 25.000 for de politisk besluttet strækninger.

Centrum Pæle regner med, at deres leveringer til projektet strækker sig frem til 2025. Herefter kan nye pæleordre lande på bordet, hvis politikerne beslutter sig for at elektrificere mere af jernbanenettet.

BaneDanmark har tidligere erkendt, at den oprindelige plan var for optimistisk i forhold til tidsplanen.

Søren Michelsen er ved at svejse indmaden til de betonpælene. Forarbejdet på armeringsnettet er lavet på søsterfabrikken i Polen, hvor man har taget sig af en særlig friktionssvejsning, der giver disse pæle fire bolte i enden til montering. Foto: Mette Mørk


Det skal dokumenteres, at vores pæle har en levetid på minimum 120 år. Det er svært at spå om, hvad der sker så mange år ud i fremtiden.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
FC Fredericia For abonnenter

FC Fredericia fik sit første point i 2021 - det overskygger alt

FC Fredericia For abonnenter

Karakterbogen: Indskifter var bedste mand for FC Fredericia

Annonce