x
Annonce
Fredericia

Enigt byråd går til kamp mod corona: Lang række initiativer søsættes omgående

Et enigt byråd har netop udsendt en erklæring om en omfattende hjælpepakke til ikke mindst erhvervsliv og forretninger i kommunen på grund af coronavirus. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Blandt gratis udbringning af varer fra Fredericia Shoppings butikker. Kommunen betaler.

Fredericia: Fredericia Byråd har netop udsendt en erklæring om første ”hjælpepakke i en krisetid”.

Fredericia Byråd ser med stor alvor på den kritiske situation, som dele af Fredericias erhvervsliv er blevet bragt ud i som følge af coronavirus, hedder det i en pressemeddelelse tirsdag aften:

Byrådet sætter derfor en række tiltag i søen, der skal:

- Hjælpe vores lokale erhvervsliv i en hidtil uset svær situation. Over de kommende dage og uger vil der komme yderligere tiltag.

- Byens erhvervsdrivende og borgere opfordres til at kontakte Business Fredericia eller byrådets politikere med forslag og ideer til, hvordan vi i fællesskab kommer igennem den kommende svære tid.

Annonce
Byrådet sætter derfor en række tiltag i søen, der skal hjælpe vores lokale erhvervsliv i en hidtil uset svær situation.

Pressemeddelelse fra Fredericia Byråd

Handel og spisesteder

Initiativerne fra den samlede kommunalbestyrelse er:

  • Vi investerer straks i en lokal internetplatform, hvor fredericianere kan handle varer og få leveret fra Fredericia Shoppings medlemmer. Platformen finansieres fra det kommende Byforum.
  • Vi opfordrer alle fredericianere til at handle lokalt. Støt op med selv små indkøb og støt de lokale butikker. Der er brug for hver en krone, der kan støtte vores lokale butikker.
  • Vi opfordrer alle fredericianere til at støtte cafeer og restaurationer ved at købe take away.
  • Vi beder hele vores organisation om at fremrykke fremtidige indkøb og gøre dem lokale i det omfang, det på nogen måde er muligt.
  • Vi beder alle kommunalt ejede selskaber om at fremrykke de investeringer, der er mulige.
  • Vi går i gang med at fremrykke de kommunale anlægsinvesteringer, der allerede er vedtaget og planlagt i 2020 og 2021.
  • Vi har etableret dialog med boligorganisationerne i Fredericia med appel om fremrykning af deres investeringer i nybyggeri og renovering.
  • Vi går i dialog med myndighederne om midlertidig mulighed for dispensation for udbudsregler, så vi undgår unødig ventetid på anlægsprojekter.
  • Byggesagsbehandlingen i Fredericia Kommune fortsætter uændret. Byggesager prioriteres og vejledning gennemføres fleksibelt på enten telefon eller Skype.
  • Fredericia Kommune tilbyder nødpasning til børn af forældre, der udfører samfundskritiske funktioner som led i håndteringen af coronavirus. Dette gælder ansatte både i offentlige og private funktioner, som er udpeget som samfundskritiske.
  • Der sættes teknisk servicepersonale på vagt til at sikre god tilgængelighed på offentlige institutioner og byggepladser, så levering og renovering kan fortsætte uændret. Der ydes vejledning i forholdsregler for personer, der skal færdes i offentlige bygninger i den kommende tid, så smitterisiko mindskes.
  • Fredericia Kommune har etableret en affaldsordning for private erhvervsdrivende, så produktion kan fortsætte uhindret.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Læserbrev

Genbrugspladserne: Christian Bro, her er løsningen

Læserbrev: Med reference til artiklen: Konservative ønsker åbning af alle genbrugspladser - 'ren populisme', mener S Vi har med reference kunnet læse i Fredericia Dagblad, at formanden for Miljø- og Teknikudvalget, Christian Bro (S), er blevet forarget og mener, det er ren populisme og noget sludder, at De konservative i Fredericia anbefaler at åbne alle genbrugsstationerne i Fredericia ved hjælp at et online booking system. Jeg blev ærligt talt noget forundret over denne tilgang. Jeg mener, Christian Bros udtalelse er ren arrogance over for et åbent forslag, der vil gavne borgerne i Fredericia kommune og et forslag, der vil eliminere de trafikale problemer ved genbrugspladserne. Det er meget skuffende. Christian Bro mener, det vil pålægge kommunen en al for stor administrativ byrde, hvilket jeg 100% kan afvise. Så derfor har De Konservative i Fredericia taget sagen i egen hånd og undersøgt, hvem der kan udbyde et online booking system til Fredericia, hvad det vil koste og hvor hurtigt systemet kan implementeres. Vi har i dag været i telefonisk kontakt med Allan B. Johansen, vicedirektør, chef for genbrug og udvikling hos Affaldplus.dk. AffaldPlus driver i dag 20 genbrugspladser og 11 haveaffaldspladser fordelt på Sjælland. Lad mig uddybe nærmere. Systemet virker i bund og grund på samme måde, som når du booker et bord på en af byens restauranter. Du vælger en genbrugsplads og et ledigt tidspunkt for aflevering. Du angiver dit telefonnummer og din nummerplade. Herefter får du en elektronisk billet på SMS. Hvis du ikke kan bruge et online bookingsystem, kan du ringe til AffaldPlus og booke telefonisk, ligesom at booke bord telefonisk på en restaurant. Du møder herefter op med dit affald på det bookede tidspunkt og har 20 minutter til at aflevere det. Tidsintervallet kan frit defineres af kommunen. Fordelene ved et bookingsystem, fremfor intet system eller andre metoder, etc., er: 1. Ingen kilometerlange køer ved genbrugspladserne, som vi ser nu. 2. Der kan kun bookes det antal samtidige på genbrugspladserne, kommunen finder forsvarligt. (smitterisikoen minimeres) 3. Der er ingen CO2-udledning fra biler, der holder og venter i de lange køer og ingen farlige trafikale situationer 4. Borgeren er garanteret, at man kan komme til på det bookede tidspunkt uden at skulle holde i kø eller frygte, at der er for mange på genbrugspladsen samtidigt. Altså ingen unødvendig tidsspilde for borgerne Systemet kan implementeres på under fire timer, fra bestilling fra kommunen, til det fungerer for borgeren. Det koster ca. 15.000 kr. at implementere. Kommunen betaler 30 øre pr. elektronisk billet, der sendes pr. SMS til de borgere, der booker. AffaldPlus håndterer alle dem, der ikke kan håndtere onlinebookinger og ringer deres booking ind. Kommunen har derfor ingen administrative opgaver udover at kontrollere, at de, der kommer til genbrugspladserne, har booket. Det er ikke anderledes, end at der står en i dag og holder øje med, at der ikke lukkes for mange ind. Kommunen behøver ikke personale til at dirigere trafikken, da der ikke vil opstå køer. Systemet er blot et eksempel på et af de onlinebookingsystemer, der findes i dag, og et eksempel på et system, der bruges i andre kommuner, hvoraf nogle har brugt det i flere år med stor succes. Det er derfor mit håb, at Christian Bro vil sænke paraderne og kigge på forslaget. Det vil være til gavn for byens borgere og for begrænsningen af Covid19 og mindske de trafikale problemer. Christian Bro (S) er velkommen til at kontakte mig, hvis han har behov eller brug for hjælp.

Annonce