Annonce
Erhverv

Fremtiden er uvis: Skal Fredericia fortsat satse på krydstogtanløb?

Bliver det i 2021, at Fredericia igen vil se krydstogtskibe lægge til kaj? Der er endnu ikke kommet en langsigtet plan fra myndighederne. I 2020 var skibene også fraværende på grund af coronapandemien. Billedet her er fra en travl august-dag i 2019, hvor to krydstogtskibe, en olietanker og et gasskib lagde til på samme tid. Krydstogtskibene var den store Serenade of the Seas og den mindre Amadea. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
De danske myndigheder er endnu ikke kommet med en melding om, hvornår det er muligt at tage imod passagerer i danske havne. Derfor står havneselskabet ADP A/S i en venteposition angående krydstogtanløb, og i dag tager politikerne en diskussion om, hvorvidt Fredericia fortsat skal være en krydstogtdestination.

Fredericia: Der plejer at være liv og glade dage på Svovlsyrekajen, når store og små krydstogtskibe lægger til og bliver budt velkommen af kanonsalut, vinkende flag og hornmusik.

Men sidste år måtte krydstogtskibene blive væk på grund af coronapandemien. Spørgsmålet er nu, om det bliver muligt for havneselskabet ADP A/S at byde dem velkommen i  år? Der er ikke kommet et svar fra myndighederne endnu, fortæller administrerende direktør i ADP Rune D. Rasmussen.

- Det eneste, vi ved, er, at bekendtgørelserne om at håndtere passagerer er forlænget til medio april. Vi ved ikke endnu, om det bliver forlænget eller ej. Det tror jeg, de gør. Så vi er i venteposition, og det tror jeg, vi skal være et stykke tid endnu, fortæller han.

Der var planlagt 15 krydstogtanløb i Fredericia i 2021 i perioden slutningen af juni til oktober. Deriblandt krydstogtskibet "Disney Magic", som havde planlagt at lægge vejen forbi Fredericia 26. august. Om det bliver til noget, er heller ikke afgjort.

Annonce

Nogle rederier tror på 2021

Det er ikke ADP eller rederierne, som træffer beslutning om anløb under pandemien. Det gør de nationale myndigheder.

- Myndighederne skal fortælle, hvad der er op og ned. Der bliver presset på for at få afklaring. Nu er er kommet en langsigtet genåbningsplan for Danmark, og hvor passer det her så ind i det? Det tror jeg ikke, myndighederne er klar til at svare på endnu, og der er nok andre ting, som kommer først. Jeg tror ikke, vi får et endeligt svar før medio maj. Det vil vi også kunne administrere, men så skal det heller ikke vente ret meget længere, for vi skal også kunne håndtere det, forklarer havnedirektøren.

Han oplyser, der fortsat er rederier, som tror på, krydstogt kommer i gang i 2021, men havneselskabet har også fået aflysninger.


Myndighederne skal fortælle, hvad der er op og ned. Der bliver presset på for at få afklaring. Nu er er kommet en langsigtet genåbningsplan for Danmark, og hvor passer det her så ind i det? Det tror jeg ikke, myndighederne er klar til at svare på endnu, og der er nok andre ting, som kommer først. Jeg tror ikke, vi får et endeligt svar før medio maj. Det vil vi også kunne administrere, men så skal det heller ikke vente ret meget længere, for vi skal også kunne håndtere det.

Rune D. Rasmussen, adm. direktør


Rederiernes planlægning afhænger af, hvilke rammer de kan operere under i de pågældende lande, som krydstogtskibene anløber. Det kan betyde, at rederierne som et alternativ vil vælge ruter, som går til færre lande.

- Vi mangler stadig de generelle holdninger på tværs af landegrænser. Så vi presser på, men har respekt for, at der er andre ting, som er mere vigtigt, siger Rune D. Rasmussen.

Annonce

Dele af verden kan være klar før andre

Under normale omstændigheder bliver krydstogtanløb planlagt flere år frem i tiden. Men under en pandemi er alt normalt sat ud af kraft, så hvordan 2022 ser ud, er heller ikke afklaret endnu.

Det er efterhånden længe siden, at Fredericias guider har kunne tage gæster fra hele verden med på rundtur i byen for at fortæller om Fredericia Vold og fæstningsbyens historie. Arkivfoto: Peter Leth-Larsen

- Der kommer stadig bookinger for 2022 og 2023, men der har også været aflysninger. Fra rederierne er der en tro på fremtiden. Normalt ville vi på dette tidspunkt af året vide, hvor mange skibe der kommer i 2022, men det gør vi ikke i år, fortæller havnedirektøren og uddyber:

Krydstogt Fredericia

Havneselskabet ADP A/S har i en årrække haft besøg af krydstogtskibe.

I 2017 fremlagde daværende administrerende direktør Nils Skeby en målsætning om, at der skulle være 20 anløb i 2020. Det skete ikke. Det satte coronapandemien en stopper for. Der kom slet ingen anløb i 2020, selvom der var planlagt 19.

Men faktisk blev målet nået i 2019. Her var der 20 anløb planlagt. I 2017 og 2018 var der begge år otte anløb.

- Der er sikkert dele af verden, som vil være klar før andre, og så vil rederierne dirigere skibene derhen. Så vi tror, man vil se en mere varieret planlægning af årene frem. Der vil være mere fleksibilitet.

I foråret 2020, da coronavirus strammede sit greb om hele verden, strandede flere krydstogtskibe og deres gæster i havne langt hjemmefra, hvor havnebyerne nægtede dem at gå i land af frygt for, skibene medbragte coronavirus. De situationer kan også få en indflydelse på, hvorvidt turister har lyst til at booke krydstogt i de kommende år. Inden coronapandemien var krydstogt den hurtigst voksende turistindustri.

- Jeg tror først, vi kan se effekten af det om et par år, men rederierne tror på branchen. Vi må vente og se, hvordan 2021 og 2022 spænder af. Jeg tror ikke, vi tør have for store forventninger, konkluderer Rune D. Rasmussen.

Mandag eftermiddag deltager Rune D. Rasmussen i et møde i økonomiudvalget, der skal drøfte, om der skal ansættes en person til håndtering af krydstogt, og beslutte, om Fredericia også efter 2021 skal fortsætte med at være en krydstogtdestination.

Nogle år er krydstogtsæsonen allerede skudt i gang i april - blandt andet i 2019, hvor Viking Sky lagde til, men i år begynder den først i slutningen i juni - hvis den overhovedet kommer i gang.  Arkivfoto: Peter Leth-Larsen
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Fredericia For abonnenter

Kommunal chef forsøgte to gange at gå videre med affære-rygter - Bjerregaard sagde nej

Debat

Klumme: Vi bør aldrig blive helt voksne

Alarm 112

Spøgelsesbilist passerede 15-20 andre bilister uden at ane uråd: Nu er han varetægtsfængslet

Fredericia For abonnenter

Borgmestersag betød farvel til 'den perfekte embedsmand': - Jeg tager afskedigelsen til efterretning

Annonce