Annonce
Fredericia

Meningerne er delte: Diskussion om ny bro over Lillebælt optager læserne

Borgmestrene i Trekantområdet ønsker sig endnu en lillebæltsbro. Arkivfoto: Vibeke Volder
Læserne debatterer flittigt forslaget om at lave en ny bro over Lillebælt.
Annonce

Lillebælt: Borgmestre på både Fyn og i Jylland meldte mandag ud, at det haster med at få lavet en ny forbindelse over Lillebælt. Årsagen er trængsel.

Vejdirektoratet oplyste, at trafikken på den Ny Lillebæltsbro i løbet af de kommende ti år vil vokse til kritisk trængsel. Da det tager tid at udvikle og bygge nye broer eller andre forbindelser, sætter borgmestrene turbo på debatten nu. Det samme gælder læserne. Herfra har der de seneste dage været masser af kommentarer om trafikmængden, en ny bro, tog, klimabelastning og støj.

- Det er vel ikke kun biltrafikken, der er et problem. Hvad med jernbaneforbindelsen over bæltet, hvis nu pludselig Den Gamle Lillebæltsbro ikke kan holde længere? Den er trods alt 85 år gammel efterhånden - og mig bekendt, så har de sidste par (langvarige) reparationer været af en ret kritisk karakter, skriver Jan Bilgrav Pedersen.

Nogen ønsker slet ikke broen.

- Den, vi har nu, skaber rigeligt støj - så I skal ikke på mine vegne bygge en mere - nej tak, skriver Mads Lund.

Annonce

Læser: Kig andet sted hen

Mette Kjær Larsen mener derimod, man skal kigge et helt andet sted hen for at løse trængselsproblemerne.

- Udvid den offentlige transport, gør den gratis, elektrificer jernbanen. Vi skal have flere den vej, skriver hun.

Det er flere enige i - blandt andet Lars Olesen, som skriver:

- Vi har ikke brug for en tredje Lillebæltsbro og mere asfalt over Lillebælt. Vi har brug for initiativer, der styrker den kollektive trafik markant og flytter folk fra veje til skinner. De mange milliarder en bro vil koste skal bruges på andre og grønnere projekter, der ikke udfordrer et sårbart naturområde mere end godt er.

Netop klimaudfordringer er også til debat i tråden:

- Hvis Danmark skal nå bare halvdelen af de 70 procent reduktion af CO2-udledning, så skal energiforbruget og dermed også mængden af transport reduceres meget væsentligt. Elbiler bruger også energi, og fremstillingen af grøn el kræver også energi, så det er ikke det rigtige svar. I 2030 vil der derfor være masser af plads på broen, fordi 75 procent af os arbejder hjemmefra eller kører tog, mener Leo Finn Jensen.

Annonce

Måske kan man selv gøre noget

En helt anden løsning kunne være at tænke i at flytte tidspunktet for brugen af broen - lidt som energiselskaberne forsøger at få os til at ændre vores vaner for, hvornår vi bruger el.

- I bund og grund er det meste af vejnettet stort nok i Danmark. Problemet er, at det ikke bliver udnyttet hele døgnet. Efter kl. 19 og indtil kl. 6 er trafikken minimal. Jeg har i perioder kørt natkørsel og har stort set haft motorvejen for mig selv. Men tænker ikke, der er nogen politikere, der tør bede folk arbejde nat. Det mest idiotiske er så, at man bruger x antal milliarder på en hurtigbane, for at toget skal ned på 60 km/t, når det køre over den gamle bro, skriver John Andersen.

Men måske burde bilisterne også se lidt indad. Det er i hvert fald pointen fra en anden læser.

- Folk kunne også bare holde til højre, skriver Sebastian Mørcke.

Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
FC Fredericia

FC Fredericia tog tre vigtige point og sprang op på andenpladsen

Fredericia

Coronasmitte steget med fem

Annonce