Annonce
VEJLE

NPV afviser kritikken af Gammelhavn: 'Det bliver en moderne og bæredygtig by for alle aldre'

NPV har gennem årene flere gange rettet det oprindelige projekt til - blandt andet for at gøre det mere spiseligt for de lokale kritikere. Ændringerne betyder blandt andet, at karréen er rykket længere tilbage fra Gammelhavn, hvor der plantes træer og andet grønt.  Illustration: NPV/Årstiderne Arkitekter
Udviklingsselskabet NPV A/S afviser den seneste kritik af byggeplanerne på Gammelhavn og gør klar til at realisere projektet, når jordhandlerne er i hus. I tidens løb har projektet skiftet karakter, så det blandt andet er gået fra 350 til 750 boliger - for både unge, ældre og dem midtimellem.

Vejle: Fem år er gået, siden et byrådsflertal vedtog lokalplanen for et nyt byområde ved Gammelhavn midt i Vejle - og lige så længe har udviklingsselskabet NPV A/S har arbejdet på at realisere sit store karrébyggeri på grunden.

Siden har projekt "Gammelhavn” været igennem lokalpolitisk turbulens, klagesager og anden modgang. Men spørger man NPV's administrerende direktør, Jens Schaumann, står projektet nu over for sin snarlige realisering.

Det afhænger i første omgang af, at selskabet får erhvervet jorden ved Gammelhavn.

Annonce

En del af den handel blev torsdag endnu engang udskudt i Folketingets Finansudvalg, der skal sige god for salget af Banedanmarks del af arealet.

Har ikke spildt tiden

Men Jens Schaumann understreger, at selskabet ikke har spildt den mellemliggende periode. NPV har brugt tiden på at tilpasse projektet til de ændringer, som markedet og samfundsudviklingen har undergået, siden lokalplanens fødsel.

Det er længe siden, at NPV beskar detailhandels-arealet fra cirka 30.000 til nu 6000 kvadratmeter, hvoraf Kvickly sætter sig på de cirka 4000 kvadratmeter.

Det lykkedes ikke at afsætte de mange kvadratmeter i projektets første leveår, og samtidig skulle reduktionen afbøde kritikken af, at projektet ville ødelægge byens eksisterende handelsliv.

Annonce

Større efterspørgsel på boliger

Jens Schaumann lægger også vægt på, at antallet af boliger i projektet er øget fra oprindelig 350 til nu omkring 750.

- Forøgelsen i antallet af boliger afspejler, at der i perioden har været en stærk stigning i efterspørgslen på boliger, især centreret omkring de større byer. Samtidig er projektet som noget nyt disponeret med et selvstændigt kontorhus på omkring 8300 kvadratmeter, fortæller Jens Schaumann.

Samlet set er projektets areal reduceret fra oprindeligt 92.400 kvadratmeter til nu omkring 83.000 kvadratmeter inklusive et parkeringshus.

Derfor har direktøren svært ved at forstå, hvorfor det i flere omgange reviderede projekt fortsat møder modstand både lokalpolitisk og fra borgere i byen, ikke mindst på Gammelhavn.


Det passer ikke, at bygningerne langs Gammelhavn bliver 35 meter høje. De bliver 24 meter høje og er nu trukket så langt væk fra Gammelhavn, at der nærmest dannes en boulevard.

Jens Schaumann, administrerende direktør, NPV A/S


- Vi har lyttet til kritikken og har i flere omgange tilrettet projektet, og det passer ikke, at bygningerne langs Gammelhavn bliver 35 meter høje. De bliver 24 meter høje og er nu trukket så langt væk fra Gammelhavn, at der nærmest dannes en boulevard, som vi trækker en del af parken fra gårdrummet ud i og begrønner, siger Jens Schaumann og tilføjer:

- Projektet er udviklet i tæt samarbejde med stadsarkitekten, og det er også kommunens ønske, at der skal ske en fortætning i byen. Det honorerer vi.

Annonce

To fodboldbaner stor park

Han peger samtidig på, at karréens facade ud mod Gammelhavn er brudt i midten, hvor fløjene går ind i gårdrummet.

Sådan kommer facaden på NPV's karrébyggeri til at tage sig ud mod Borgvold og det nye vejforløb tværs over Posthusgrunden. Med Kvickly, parkeringshuset og den mørke kontorbygning på det østlige hjørne af karréen. Illustration: NPV/Årstiderne Arkitekter

- Når du bor i Danmarks niendestørste by, må du påregne en vis tæthed, som er med til at skabe byen. Derfor er der i alle større byer en fysisk karréstruktur på fem-seks etager. Men netop ud mod Gammelhavn har vi nedbrudt karréen for at løse op for kritikken og for at skabe indgang til en bypark, der bliver to fodboldbaner stor. Det er en ikke uanseelig størrelse og noget, der kommer alle byens borgere til gode, siger Jens Schaumann.

Annonce

Skaber rum for arbejdspladser

NPV har udviklet projektet i samarbejde med Årstiderne Arkitekter og har nu også allieret sig med Henning Larsen Arkitekter og Rambøll Arkitekter for at få skabt en endnu større variation i byggeriets udtryk.

Guld i bæredygtighed

Den grønne omstilling har taget fart, siden lokalplanen for Gammelhavn bliver vedtaget i 2016. Den stigende miljøbevidsthed mærkes også i byggesektoren og smitter af på NPV's projekt i Vejle.

- Vi har valgt at gå foran i den grønne omstilling gennem frivillig bæredygtighedscertificering af nybyggeri og opfører hele projekt ”Gammelhavn” til DGNB’s guldcertificering, fortæller administrerende direktør i NPV Jens Schaumann.

DGNB er en af fire førende internationale bæredygtighedscertificeringer og er oprindelig udviklet i Tyskland, men er i dag tilpasset det danske bygningsreglement og danske forhold.

- Gammelhavn udgør i kraft af sin størrelse og udstrækning en mindre bydel, som bliver det første projekt af sin art i Vejle midtby, der er født med bæredygtighed som en gennemgående og bærende målsætning, siger direktøren. 

For at opnå en DGNB-certificering skal et byggeri eller byområde evalueres ud fra en række kriterier inden for de fem hovedområder. På baggrund af denne evaluering tildeles et projekt en sølv-, guld- eller platincertificering.

  • Miljømæssig kvalitet.
  • Økonomisk kvalitet.
  • Social kvalitet.
  • Teknisk kvalitet.
  • Proceskvalitet.

Det har blandt andet resulteret i varierede facader og ny arkitektur til den planlagte kontorbygning i projektets østlige ende.

- Når projektet står færdigt, vil kontordelen i fuldt udlejet stand huse cirka 400 nye permanente vidensarbejdspladser. Aktiviteterne i de øvrige erhvervsarealer vil generere omkring 200 nye permanente job, fortæller direktøren.

Han ser den del af projektet som et stort plus for byen.

Annonce

Positivt bidrag til bymidte

Samtidig fremhæver han den brede palette af boligformer, som karrébyggeriet vil rumme. Det er både ejer- og lejeboliger, familie- og ungdomsboliger samt seniorbofællesskaber.

- Byggeriets tæthed og beliggenhed midt i city, den blandede beboer- og erhvervssammensætning samt kvarterets grønne profil bliver garant for en levende og spændende bydel, hvor det gode byliv kan leves, siger direktøren.

- Det bliver et state of the art-projekt og et rigtigt positivt bidrag til bymidten, tilføjer han.

Annonce
Fredericia For abonnenter

Svar fra 16 familier er ikke nok: Tre partier kræver endnu en undersøgelse af Familieafdelingen

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Danmark

Tirsdagens coronatal: 155 nye smittede - 15 færre indlagte

Annonce
Annonce
Annonce
Fredericia

Borgmester glæder sig over analyse: - Familieafdelingen har min fulde tillid

Sport For abonnenter

De fire her har spillet røven ud af bukserne for Danmark ved EM

Fredericia

Sov med udsigt over parken: Ny shelterplads i Madsby klar om få uger

Alarm 112

Politi søger vidner til to optrin i trafikken: Fodgænger påkørt og bilist slået

Erhverv For abonnenter

Coronapandemien slog hårdt til på Trinity: Sådan går det på hotellet, som landede millionunderskud

Danmark

Her er de nyeste corona-tal søndag: 497 nye smittetilfælde

Erhverv

Tandlægeklinik får nye ejere: Mangeårig ejer takker af

Trafik og politi

Følg med her: Få seneste nyt om trafik og politi

Erhverv

Bjarne sælger sit bageri efter 27 år: - Tiden var inde

Danmark

Sidste danske soldater har forladt Afghanistan

Fredericia

Rapport om Familieafdelingen er klar: Ingen tegn på fejlslagen kultur

Fredericia For abonnenter

Forsker har fulgt Fredericia tæt: Politiefterforskning afgør hvor på skandale-skalaen borgmestersag ender

Fredericia

Tre områder mangler nye skraldespande: Sådan gør skraldemændene i overgangsfasen

Annonce