Annonce
Kolding

Rottefirma svarer igen: Kolding Kommune har forsømt sin pligt i rottebekæmpelsen

Anticimex er gået i gang med at gennemgå alle rottesagerne fra 2020 i Kolding for at finde frem til, hvor Kolding Kommune har svigtet sine lovmæssige forpligtelser i rottebekæmpelsen. Arkivfoto: Søren Gylling
Kolding Kommune har flere gange forsømt sin del af den lovmæssige pligt i bekæmpelsen af rotter hos borgerne, lyder det fra Anticimex, som kommunen har opsagt sin kontrakt med. Nu vil rottefirmaet gennemgå alle det seneste års rottesager med henblik på erstatningskrav.

Kolding: Kolding Kommune har i mange sager forsømt at gøre sin del af det lovmæssige arbejde, der skal udføres, når der skal bekæmpes rotter ude hos borgerne.

Det siger administrerende direktør Rune Sejersen fra det internationale rottebekæmpelsesfirma Anticimex, efter at Kolding Kommune har opsagt sin kontrakt i utilfredshed med virksomhedens indsats i rottebekæmpelsen. Nu tager kommunen opgaven hjem i eget hus og placerer den i entreprenørafdelingen.

Anticimex overtog rottebekæmpelsen i Kolding Kommune ved opkøbet af Kiratin i januar 2019, og ifølge Rune Sejersen var det med "en tung bagage" - men Kolding Kommune har heller ikke selv op til sine pligter i samarbejdet om rottebekæmpelsen.

Annonce

- Og der skal altså to til en tango for, at den lykkes, siger Rune Sejersen.

Fire gange

Han forklarer, at Anticimex-bekæmperne i deres arbejde ofte støder på defekte kloakker, utætte rør og roderi på ejendommene, som forklarer forekomsten af rotter.

- Der er i hundredvis af den slags sager i Kolding. Når vi støder ind i dem, indberetter vi det til Kolding Kommune, som skal give påbud til ejerne om, at de skal rette op på forholdene - og det skal kommunen også følge op på.


Når kommunen ikke gør, hvad den skal, så bliver vi ikke færdige med de gamle sager. Vi bliver ved med at bruge ressourcer på dem. Hvis en kloakdefekt bliver ved med at være der, så bliver der ved med at vælte rotter op.

Rune Sejersen, adm. dir., Anticimex


- Når kommunen så ikke gør det, må vi blive ved og ved med at køre på de samme sager, for ligesom kommunen er forpligtet til at føre tilsyn med rottebekæmpelsen, så er vi forpligtede til at bekæmpe rotterne, lige så længe de er der, siger Rune Sejersen, som oplyser, at Anticimex får cirka 800 kroner pr. ny anmeldelse.

- De 800 kroner giver os økonomi til at køre ud til samme sted fire gange. Så vi har faktisk haft penge med på arbejde i Kolding, siger Rune Sejersen.

2020 var et år med masser af rotter i Kolding - næsten 5000 tilfælde blev anmeldt til Kolding Kommune. Arkivfoto: Linda Kastrup/Ritzau Scanpix
Annonce

Forstår det ikke

Ifølge Kolding Kommune har I ikke overholdt fristerne for, hvor hurtigt I skal besøge ejendomme , hvor der er anmeldt rotter?

- Det er også rigtigt. Der har været overskredne sager, men når kommunen ikke gør, hvad den skal, så bliver vi ikke færdige med de gamle sager. Vi bliver ved med at bruge ressourcer på dem. Hvis en kloakdefekt bliver ved med at være der, så bliver der ved med at vælte rotter op, og på den måde kan én grundejer være årsag til, at mange naboer plages, siger Rune Sejersen, der i øvrigt er overrasket over, at kommunen netop nu har opsagt kontrakten.

- Det er rigtigt, at der er en historik, hvor vi sagde, at nu er det nok - nu kan vi ikke stille flere ressourcer til rådighed og tage flere penge med på arbejde i Kolding. Men nu mente vi, at vi havde fundet melodien. Vi har fået bonus og ros, og det var vores opfattelse, at Kolding Kommune har taget det sindssygt seriøst og arbejdet aktivt med tingene. Jeg forstår det simpelthen ikke, siger direktøren.

Nu vil Anticimex gennemgå det seneste års cirka 5000 rottesager i Kolding med henblik på at overveje et erstatningskrav mod Kolding kommune, oplyser han.

Annonce

Langt fra godt nok

Områdechef i Kolding Kommune, Jakob Weber, siger, at Kolding Kommune har været i dialog med rottebekæmpelsesfirmaet i flere år for at komme tættere på servicemålene.

- Det er ikke forkert at sige, at det er gået fra pænt skidt til mindre skidt, men det er stadig langt fra godt nok.

Ifølge Anticimex har Kolding Kommune ikke levet op til sine forpligtelser i rottebekæmpelsen?

- I lyset af, at der måske kommer et krav, vil jeg kun sige, at det billede kan jeg ikke genkende. Og så håber jeg, at Anticimex leverer en god service til Koldings borgere i de sidste fire måneder af kontraktens varighed, siger Jakob Weber.

Servicemålene

  • Kolding Kommunes servicemål er ved førstegangs-besøg ved rotteanmeldelse:
  • Indendørs i beboelsen: 1 døgn, udendørs: 3 hverdage, et opfølgende besøg skal ske efter 7 dage.
  • Overholdelse af servicemål ved førstegangs-besøg er steget fra 69 pct.i 2019 til 78 pct. i 2020. Ligeledes er servicemålet for det opfølgende besøg steget fra 57 pct. i 2019 til 66 pct.  i 2020.
  • Kontrakten med Anticimex tillader en afvigelse på 3 pct.  Dette svarer til et servicemål på 97 pct.
  • Anticimex aflønnes med cirka 800 kroner pr. ny rotteanmeldelse. Antallet var i 2020 4568 svarende til cirka 3,7 millioner kroner.
Annonce
Annonce
Annonce
Annonce
Danmark For abonnenter

Cecilie overlevede dødsulykke: - Det er lige før, at jeg ikke kan huske, hvordan det er at være glad

Fredericia For abonnenter

Udvalgsformand og Shell-ansat siger fra over for Byrgesen: Jeg er ikke inhabil - og dét ved han godt

Annonce