Annonce
Erhverv

Se billederne: Vildsvinehegn fra SER Hegn kom ud at flyve

Firmaet SER Hegn A/S, der sætter vildsvinehegnet op langs den dansk/tyske grænse, kan ikke køre alle steder, så onsdag blev der fløjet 30 tons hegn ud og droppet ned. Foto: Timo Battefeld
To kilometer af det omdiskuterede vildsvinehegn ved den dansk/tyske grænse blev onsdag sendt på en helikoptertur. Det skete for at skåne naturen i svært fremkommeligt terræn. Fredericia-firmaet SER Hegn, der står for at opføre hegnet, forventer at holde tidsplanen.

Padborg/Fredericia: I sidste uge strøg det derudad. Tre kilometer vildsvinehegn nåede SER Hegn A/S at få sat op i det flade, letfremkommelige land omkring landsbyen Sofiedal.

Nu er tempoet sat betydeligt ned. Kun otte af de i alt 70 kilometer hegn mangler at blive sat op, men det er vanskelige kilometer i kuperet og vådt terræn omkring Padborg og Kruså, hvor den østligste pæl skal stå ned mod Flensborg Fjord.

En strækning på godt to kilometer fra Padborgs udkant og mod øst langs Gendarmstien er så svært tilgængelig, at der onsdag måtte hentes forstærkning fra luften ind. KN Helicopters fra Esbjerg, der har specialiseret sig i særtransporter, var hyret til at flyve de 30 tons materialer fra to opsamlingssteder i Padborg til tre forskellige drop-zoner. Omkring 50 ture på mellem 500 og 1000 meter.

Annonce

Derfor sættes hegnet op

  • Det knap 70 kilometer lange vildsvinehegn langs den sønderjyske landegrænse mod Tyskland opføres for at holde vildsvin ude af Danmark af frygt for, at den afrikanske svinepest kommer til Danmark.
  • Et udbrud kan true den danske eksport af svinekød til lande uden for EU. Ifølge Miljø- og Fødevareministeriet er der tale om en eksport på op imod 11 milliarder kroner årligt.
  • Den 28. januar i år gik arbejdet med at sætte hegnet op. I næste måned skulle det stå klar.

Sparer på CO2-udslip

Med på sidelinjen på marken ved Østre Viaduktvej stod skovfoged Anders Rahbek fra Naturstyrelsen Vadehavet, der er den officielle bygherre på det statslige projekt til 80 millioner kroner, der skal forhindre vildsvin smittet med den frygtede afrikanske svinepest i at krydse grænsen.

- Det har været den eneste mulige måde at gøre det på, fordi der er så blødt her. Se, hvor mange køreplader der har måttet lægges ud bare her, sagde han og pegede ud på marken, hvor de mange pakker med stålmåttehegn lå klar til opsamling.

Og Chanette Petersen fra SER Hegn kunne supplere:

- Vi skal skåne naturen og miljøet mest muligt. Med køreplader skulle der rigtigt mange ture med lastbiler til, ligesom pladerne jo også belaster undergrunden, fordi de lægger et stort tryk. Og vi sparer faktisk også udledning af CO2 ved at bruge helikopter, forklarede hun.

Klar til tiden

Mens SER Hegn A/S fra Fredericia overordnet har opgaven med hegnet, er lokale underentreprenør hyret ind til den praktiske udførelse af det, og Mads Roelsen fra Stentoft Hegn er formand for de sjak, der er i gang med arbejdet.

- Jeg var i går nede i området, hvor hegnet skal flyves ind, og nogle steder gik jeg i vand hertil, forklarede han og satte en hånd et pænt stykke over knæet.

Alt arbejde kommer derfor til at foregå manuelt, og der vil ikke, som man har gjort på hovedparten af de øvrige strækninger, blive gravet grøfter.

- Nej, for at skåne naturen mest muligt graver vi kun lige dér, hvor pælene skal stå, sagde Mads Roelsen, der forventer, at alle mand - det drejer sig om en 14-15 - fra næste uge er klar til at give sig i kast med de udfordrende to kilometer.

Invitationerne er ikke sendt ud endnu - der kan jo komme uventede forhindringer på tværs - men Chanette Petersen forventer, at samtlige 70 kilometer hegn som aftalt står klar 15. november.

Flyvningerne foregik i lav højde, og de længeste af de omkring 50 ture var i omegnen af én kilometer. Foto: Timo Battefeld
Flere tv-stationer havde lagt vejen forbi Padborg onsdag for at forevige vildsvinehegnet på flyvetur. Foto: Timo Battefeld
Omkring 50 gange hentede helikopteren en ladning hegn og fløj den ud til en af de tre drop-zoner. Foto: Timo Battefeld
Den planlagte flyvning endte med at måtte udsættes i tre timer, fordi en tyk tåge lagde sig over Padborg lidt før klokken 9, hvor helikopteren ellers skulle være landet. Foto: Timo Battefeld
Pakkerne med hegn lå på rad og række, så de var lige til at hægte på, når helikopteren kom retur til opsamlingsstedet. Foto: Timo Battefeld
Søen ligger på tysk side, så det bliver lige inden den, vilsvinehegnet placeres. Foto: Timo Battefeld
Firmaet SER, der sætter vildsvinehegnet op, kan ikke køre alle steder, så onsdag flyves 30 tons hegn ud og droppes ned. Foto: Timo Battefeld
Skovfoged Anders Rahbek fra Naturstyrelsen Vadehavet tjekkede lige pakkerne med hegn ud, mens han gik og ventede på, at tågen skulle lette, så helikopteren kunne lande. Foto: Timo Battefeld
SER Hegn A/S havde hyret KN Helicopters til at flyve omkring 30 tons vildsvinehegn ud for at skåne naturen i det svært fremkommelige terræn fra Padborg og to kilometer mod øst. Foto: Timo Battefeld
SER Hegn A/S havde hyret KN Helicopters til at flyve omkring 30 tons vildsvinehegn ud for at skåne naturen i det svært fremkommelige terræn fra Padborg og to kilometer mod øst. Foto: Timo Battefeld
SER Hegn A/S havde hyret KN Helicopters til at flyve omkring 30 tons vildsvinehegn ud for at skåne naturen i det svært fremkommelige terræn fra Padborg og to kilometer mod øst. Foto: Timo Battefeld
SER Hegn A/S havde hyret KN Helicopters til at flyve omkring 30 tons vildsvinehegn ud for at skåne naturen i det svært fremkommelige terræn fra Padborg og to kilometer mod øst. Foto: Timo Battefeld
SER Hegn A/S havde hyret KN Helicopters til at flyve omkring 30 tons vildsvinehegn ud for at skåne naturen i det sværtfremkommelige terræn fra Padborg og to kilometer mod øst. Foto: Timo Battefeld
Annonce
Annonce
Forsiden netop nu
Annonce