Lokal iværksætter med plastikbøtter: Gør det, og gør det rigtigt

Det gjaldt om at holde sig til, hvis man ville have en god plads i en tilstødende garage til Bülows Kaserne torsdag formiddag. Business Fredericia var vært ved et arrangement omkring finansering. På dagsordenen var blandt andet et oplæg fra fredericianske Morten Brøchner, der for et par år siden fik en god idé sammen med sin fætter. Foto: Kathrine Jensen

Lokal iværksætter med plastikbøtter: Gør det, og gør det rigtigt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Goodies i plastikbøtter. Nødder i en låg, ovenpå en fadøl eller topping til yoghurt. Bomo Foods i Fredericia har succes, og det fortalte firmaets fader om til et vækstarrangement.

Fredericia: - Hvis vand ombord på flyet kan serveres i en kop med låg, så kan alverdens ting vel også?

Det var den tanke, 38-årige Morten Brøchner fra Fredericia fik kort tid efter, at han med sin fætter var gået i gang med at tage de skridt, der i dag har udviklet sig til en god forretning, Bomo Foods i Fredericia, der har specialiseret sig i at sælge bægre med lækkerier.

Det ville tage os ni måneder at producere, hvis det skulle gøres med den daværende maskine. Det vil en kunde sjovt nok ikke vente så længe på.
Morten Brøchner, stifter af Bomo Foods i Fredericia
38-årige Morten Brøchner havde været vidt omkring, inden han og fætteren etablerede Bomo Foods i Fredericia. Blandt andet tiden i Babysam fik folk til erhvervsmødet torsdag til at grine. Som nybagt far var det jo optimalt at være omgivet af billige barnevogne. Foto: Kathrine Jensen
38-årige Morten Brøchner havde været vidt omkring, inden han og fætteren etablerede Bomo Foods i Fredericia. Blandt andet tiden i Babysam fik folk til erhvervsmødet torsdag til at grine. Som nybagt far var det jo optimalt at være omgivet af billige barnevogne. Foto: Kathrine Jensen

Oplæg om kapital

Hans umiddelbare opfordring til de, der havde valgt at bruge et par timer torsdag formiddag til et Business Fredericia-arrangement, var, at det er bedre at eje mindre af noget stort, end at eje meget af noget småt.

Et mantra, der fik flere af de fremmødte til at kigge nikkende på hinanden.

I en garage tilhørende Bülows Kaserne havde godt 50 interesserede med bånd til erhvervslivet stillet sig til rette. Den statslige fond Vækstfonden var i Fredericia for at holde oplæg omkring mulighederne for at tilføre kapital til både etablerede virksomheder samt de nye og unge virksomheder. Sidstnævnte er Bomo Foods en af.

500.000 bægre

Da Bomo Foods begyndte, var det med en enkelt maskine. Den kunne ikke særlig meget, og i en lang periode satte de labels i bunden på bægre fyldt med lækkerier, med håndkraft, og det var samme fremgangsmåde, når låg skulle fyldes op med müslidrys for en kunde.

Det ændrede en økonomisk hjælpende hånd fra Vækstfonden på, og selvom Morten Brøchner og fætteren, som i dag er købt ud af virksomheden, havde et ønske om ikke at gældsætte sig i de første måneder - hvilket de heller ikke gjorde - så blev det en nødvendighed lige pludselig.

- En dag kom der en kunde og skulle bruge 500.000 bægre. Det ville tage os ni måneder at producere, hvis det skulle gøres med den daværende maskine. Det vil en kunde sjovt nok ikke vente så længe på, så fra jeg ringede til Vækstfonden, og til jeg havde de 1,3 millioner kroner (der skulle bruges for at optimere processen, red.), gik der nok 14 dage, og så kunne vi komme videre, fortalte Morten Brøchner.

I dag kan en mand på en dag på BOMO Foods lave det, fem mand tidligere skulle bruge en uge på.

Mulighederne belyses

I den lille garage herskede der ingen tvivl om, at det især var indslaget fra den lokale iværksætter, der fik de fremmødte til at spidse ører.

De foregående to talere, begge fra Vækstfonden, gav både anledning til lidt fælles snak ved bordene og flere spørgsmål til de to mænd fra den statslige fond. Men at få et ansigt på de succeshistorier, Vækstfondens folk talte om, det fangede publikum.

- Og vi har ikke engang bedt Morten om at sige noget om os, lød det grinende fra Henrik Holst Elstrøm, erhvervskundedirektør i Vækstfonden.

Men hvorfor har Business Fredericia inviteret fonden til byen for at tale om finansieringsmuligheder?

-Vi (Business Fredericia red.) er jo sat i verden for at hjælpe, sparre og støtte erhvervslivet med fortsat at kunne udvikle sig. Når vi har kontakten, som vi har til Vækstfonden, skal vi gøre brug af den, sagde Stephen Bihl, erhvervskonsulent i Business Fredericia.

Ifølge ham er det vigtigt at få fortalt om kapital-mulighederne, og da fonden tidligere har besøgt fæstningsbyen, var det oplagt at invitere den igen.

I alt var omkring 50 tilmeldt til arrangementet.

Lokal iværksætter med plastikbøtter: Gør det, og gør det rigtigt

Modtagerens email *:
Din e-mail *:
Dit navn *:
Evt. kommentar:

*) skal udfyldes.

Annonce
Annonce